APRS

Deze pagina moet ik weer helemaal gaan bijwerken. Tot die tijd staat hier nog iets verouderde informatie, uit de tijd dat ik nog in Zeist woonde. Dat was in een flat, dus de hele situatie was anders. Maar de meeste apparatuur heb ik nog steeds, alleen zijn er wat nieuwe dingen bijgekomen.

APRS is een leuke mode, ontwikkeld door Bob Bruninga, WB4APR. APRS staat voor Automatic Packet Reporting System. Door middel van plaatsbepaling worden stations op een kaart geplot. Dat kunnen mobiele stations (auto) zijn, basisstations, boten, vliegtuigen, ballonnen, wandelaars, etc. Alles waar je maar een zender, modem en GPS in kan stoppen. Een station zend een soort baken uit in packet radio en dat wordt door een netwerk van digipeaters weer doorgezonden. Ook internet-gateways zorgen ervoor dat je via internet over de hele wereld de positie van stations kunt bekijken.

Je hebt ook WX-stations. Dat zijn vaak basisstations die een weerstation hebben gekoppeld aan hun APRS systeem. Zo kun je mooi aan weersinformatie komen vanuit verschillende posities. Hier is een willekeurig voorbeeld te vinden op de server van DB0ANF.

Mobiele stations, zoals auto’s en boten zenden naast hun positie ook hun snelheid en koers uit. En soms ook de hoogte (elevatie). Door dat te plotten op een kaart met een regelmatige update kun je een track volgen van dit station.

De kaart hiernaast is op te vragen via internet bij DB0ANF en kies dan rechts een call en vervolgens “mobile activity”. Zo kun je achteraf nog de route van een station bekijken. FINDU is ook een handige site. En zo zijn er tientallen servers op internet te vinden die deze radiosignalen verwerken.

Maar ook live kijken is mogelijk. Dan heb je een ontvanger met antenne nodig, een packetmodem (1200 baud AX25) en software (bijvoorbeeld UI-view). Iedere keer dat een station een baken uitzendt en dat wordt doorgezonden door een digipeater, krijg je een update op je kaart met de actuele snelheid en koers. De stations die je ontvangt via een ontvanger zitten vaak binnen een straal van enkele honderden kilometers (via digipeaters).

Frequenties: 144.800 en 430.512.5 MHz
Meer uitleg over het APRS netwerk: Link

Dan zijn er ook nog combinatiemogelijkheden met Google Earth, welke je dan kunt verbinden met een APRS server op internet. Op bijvoorbeeld Luisteramateur.nl staat hier meer informatie over te lezen.

 

Dan mijn situatie:

Thuis gebruik ik UI-view en een TNC-2CNL packetmodem gekoppeld aan een oude KF-161 mobilofoon die afgestemd is op 144.800 MHz. Als antenne gebruik ik een VHF verticale marifoonantenne, die ook nog op de 2 meterband goed afgestemd is. Dit basisstation staat bij mij niet meer zo vaak aan. De roepletters zijn PE1RQM. Soms gebruiken we deze configuratie tijdens de JOTA (zie foto rechts), in combinatie met een oude laptop.

Handheld: Ik kan eventueel wandelend op APRS uitkomen met mijn TH-D7 portofoon. Daar zit een packet modem ingebouwd en APRS software. Mijn Garmin GPS eraan en klaar is Kees. Maar dat doe ik zelden. Soms wel eens tijdens een activiteit, maar meestal gebruik ik die portofoon alleen voor ontvangst.

In de auto heb ik regelmatig een set aanstaan die bakens uitzendt met de roepletters PE1RQM-9 (update: dat moet tegenwoordig op -12 worden ingesteld voor mobiele stations die geen tweeweg verkeer verzorgen = alleen maar bakens uitzenden). Vooral als ik langere stukken ga rijden. In de kofferbak ligt ook al een oude KF-161 mobilofoon op 144.800 MHz en daaraan een Tinytrak. Dat is een klein apparaatje waar je een GPS ontvanger met NMEA op aan kunt sluiten. Een PIC microcontroller vertaalt dat dan naar een packetsignaaltje die periodiek wordt uitgezonden door de mobilofoon. De antenne zit vast op het dak geschroefd (Diamond Slim Gainer). De GPS ontvanger is op de foto rechts afgebeeld. Hier was ik ‘m nog aan het inbouwen in een kastje wat vroeger een lineair was geweest. Dit is gewoon een 12 kanaals ontvanger, die ik als printje op de radiomarkt gekocht had. Daaraan zit een actieve antenne met magneetje, die op het dashboard ligt. De NMEA uitgang was op TTL niveau. Of de Tinytrak dat aankan heb ik niet geprobeerd. Ik heb direct een MAX232 in de GPS ontvanger gebouwd. Zo is deze GPS ontvanger bijvoorbeeld ook te gebruiken op laptops met navigatiesoftware.

Op de foto rechts zie je mijn oude Tinytrak, versie 1, bovenop de KF-161 mobilofoon. Deze heb ik een paar jaar gebruikt. Versie 1 had nog niet de mogelijkheid de interval tussen de bakens aan te passen aan je snelheid. Als je sneller rijdt is het wenselijk dat er vaker een baken wordt uitgezonden binnen een bepaalde termijn, terwijl bij lage snelheid je de band teveel vervuild als je in dat tempo bakens blijft zenden.

Daarom heb ik kort geleden de Tinytrak-3 gekocht. Die regelt wel netjes de tijdsinterval van de bakens. Als ik nu bij het stoplicht sta, zend ik in ieder geval niet de wereld aan bakens uit. De Tinytrak-3 kan namelijk dynamisch het aantal uit te zenden bakens aanpassen aan je snelheid en kan ook extra bakens verzenden als je van koers veranderd. De minimale mate van verandering kun je opgeven in het configuratieprogramma.

Het apparaatje is compleet gebouwd niet groter dan een luciferdoosje en je kan het kopen als bouwpakketje. Maar ja, ik ben dan wel weer zo gek om ‘m aan te sluiten aan een mega grote mobilofoon uit het jaar nul. Maar het werkt prima, al is het zendvermogen wel een beetje aan de lage kant uit de KF-161 (6 Watt). Maar eens op zoek naar een lineair.

Je kunt naar mijn forum om te kijken hoe het printje eruit ziet. Meer informatie is ook te vinden op http://www.byonics.com

Dan een update: ik heb deze versie 3 nog niet zo lang geleden in gebruik genomen en dit zijn mijn bevindingen:

Het werkt uitstekend. Als ik langzaam rijd, dan zendt hij niet zo vaak een baken uit, behalve als ik een koerswijziging maak (bocht dus) van in mijn geval 40 graden of meer (instelbaar). Hij houdt dat ook keurig in de hand, want als ik een rotonde driekwart neem, zendt hij geen stroom met bakens uit, maar keurig één bakentje.

En ook mooi; hoe sneller ik reed, hoe vaker een baken werd uitgezonden. Met een maximum aan de door mij ingestelde bovengrens. Klopt dus als een bus… eeh, auto!

Dan even ongeveer het bochtengedrag (koers dus):


1 en 2: Gewone bakeninterval gerelateerd aan mijn snelheid.

3 en 4: Koerswijziging groter dan ingestelde waarde, dus baken.

Bocht na punt 4 komt te snel (timer), dus wordt overgeslagen. Geen extra baken daar. Handig op bijvoorbeeld rotondes!

Punt 5 kan dan alweer lang genoeg geduurd hebben en dus… baken!

6: Koerswijziging groter dan ingestelde waarde, dus baken.

Kortom: te snel op elkaar volgende bochten (zoals na punt 4) worden met een timer geregeld.

De PE1RQM-9 (update: dat moet tegenwoordig op -12 worden ingesteld voor mobiele stations die geen tweeweg verkeer verzorgen = alleen maar bakens uitzenden):

KF161 met klittenband vastgezet op de bodem in de kofferbak, met daarop de Tinytrak-3. De GPS receiver ligt onder de bijrijderstoel en de GPS antenne ligt op het dashboard.

Links: