Kipor IG2000 aggregaat test vermogen/spanning en meer

Kipor IG2000 generator* Deze review is gebaseerd op een model wat in 2011 aangeschaft is. Mogelijk zijn nieuwere versies op sommige punten wat aangepast.*

Dit is een handige draagbare aggregaat (hierna generator te noemen). De Kipor IG2000 is een Chinees fabrikaat en biedt qua prijs/kwaliteits verhouding een zeer interessant alternatief voor de duurdere generatoren van bekende merken. Voor minder dan €500,- kun je deze generator kopen bij Nederlandse (web)winkels met 2 jaar garantie. Er zijn ook modellen met minder, of juist meer beschikbaar vermogen. Ik heb hier de 2000Watt (piekvermogen) versie getest (IG2000). Dit is de (betere) gele serie.

Onderaan dit bericht staat een Youtube fimpje, waarin je de test kunt bekijken. Eerst wat specificaties:

  • Kipor IG2000 generatorFabrikaat: Wuxi Kipor Power CO., LTD
  • Afmetingen: (L)52 x (B)28 x (H)42 cm
  • Gewicht (lege tank): 22 kg
  • Motor: 2,2 kW, 105 CC, 4 takt, Euro95 benzine
  • Motorolie:
    SAE 10W40
  • Toerental: 4500 rpm
  • Inverter: ja
  • Spanning: 1 fase, 230V, 50Hz
  • Vermogen: maximaal nominaal 1600 Watt, piekvermogen 2000 Watt
  • Brandstoftank inhoud: 3,7 liter
  • Verbruik (schatting): 0,6 l/uur @ 500 Watt, 1 l/uur @ 1500 Watt
  • Koeling: eigen geforceerde luchtkoeling
  • Geluidsniveau: 61-73 dB(A) op 7 meter afstand (soms wordt 54-59 dB(A) opgegeven. De werkelijkheid blijkt hier tussenin te zitten. Zie verderop op deze pagina voor de metingen.
  • Protect class: IP23
  • Te gebruiken op maximale hoogte (t.o.v. zeeniveau): 1000m
  • Maximale buitentemperatuur: 40 graden

Kipor IG2000 generatorVoor wat betreft de test in de onderstaande film, moet vooraf het volgende opgemerkt worden: Smart-Throttle mode stond aan. Dit is een soort ECO stand, waarbij de generator wat rustiger gaat lopen als de belasting laag is. Schakel je in deze stand plotseling de belasting in (wat ik heb gedaan), dan is het niet vreemd dat er even een dipje te zien is op de uitgangsspanning. De motor moet dan immers van een lager toerental komen. Het blijkt weinig kwaad te kunnen, zoals je in het filmpje kunt zien. De dip is acceptabel laag (<15%). Bij een sterk variërende belasting kan de Smart-Throttle functie beter uitgeschakeld worden. Anders zou de motorregeling constant bezig zijn. Bovendien is er dan nauwelijks meer sprake van een dip aan de uitgangsspanning.

De oscilloscoop die gebruikt is in de film, is een oudje. Van de meer traditionele beeldbuis scoop was het beeld niet afleesbaar op deze camera (sluitertijd). Zowel de oscilloscoop als de multimeter waren dichtbij de generator aangesloten, om een spanningsval over de kabel zoveel mogelijk uit te sluiten.

Toch was deze setup nog niet perfect. Misschien ga ik de test nog eens herhalen. Dan ga ik ook testen met Smart-Throttle mode uitgeschakeld.

Wat ik ook nog niet getest heb, is een landurige belasting tussen 1000 en 1600 Watt. Ook dat zou eigenlijk nog eens getest moeten worden, om te kijken of de inverter zijn warmte voldoende kwijt kan.

Lees ook de reacties eens onder deze pagina. Daar kan nog veel nieuwe informatie staan, of andere inzichten van andere gebruikers. Geef gerust uw mening of reactie. Alle informatie is welkom!

Klik op deze link om naar Youtube te gaan, waar wellicht nog nuttige opmerkingen te vinden zijn onder de video.

Starten
Het starten van deze generator gaat als volgt:
Eerst zet je de ventilatie open op de benzinetank dop. Vervolgens zet je de generator op “on” aan de zijkant onder het trekkoord (engine sw.). Dan schakel je de choke in (alleen in koude toestand). Dan trek je het trekkoord rustig iets uit tot je weerstand voelt (compressie van de cilinder). Vervolgens trek je krachtig het trekkoord aan. Dit herhaal je tot de motor start. Smart-Throttle hoeft niet uitgeschakeld te worden, ondanks dat soms wel beweerd wordt . De Smart-Throttle regeling wordt automatisch uitgeschakeld als de motor nog niet gestart is en wordt pas na enkele seconden ingeschakeld. Dat is ook te horen in het bovenstaande filmpje; de eerste seconden na het starten loopt de motor op hoger toerental.

De motor start in warme toestand meestal in minder dan drie keer trekken (één keer is dan geen uitzondering. Als de generator langdurig niet gelopen heeft, dan kan dit behoorlijk oplopen tot wel 20 keer aantrekken. Daar is een verklaring voor:

Als de generator wordt weggezet en langdurig niet wordt gebruikt, kan door drukverschillen in de benzinetank de carburateur leeg getrokken worden (de ventilatie van de benzinetank is bij opslag afgesloten). Ook verdampt langzaam de resterende benzine in de carburateur. Als dit het geval is, moet je eerst een paar keer aantrekken, voor de carburateur voldoende benzine aangevoerd heeft gekregen om zijn werk goed te doen (vernevelen van de benzine en inspuiten in de cilinder). De benzine wordt pas naar de carburateur gepompt als er beweging is. En het vullen van de lege slangetjes kan dus een flink aantal keren trekken kosten.

Sommige generators met handmatige start (trekkoord) hebben om die reden een overdruk pompje op de tankdop. Dat heeft deze niet. Geen probleem doorgaans; het aantrekken gaat niet zwaar.

Dus hoe langer de generator niet heeft gelopen en hoe meer de temperatuursverschillen zijn geweest tijdens de opslag, en hoe kouder de omgevingstemperatuur, des te langer het zal duren voordat hij loopt. Schrik daar niet van.

Warme start: de generator loopt dan meestal na één keer aantrekken weer. De choke wordt dan niet gebruikt.

Mocht het starten steeds lastiger gaan, zorg dan voor een onderhoudsbeurt aan de bougie en controleer het luchtfilter. Het vervangen van de olie staat hier wat los van, maar moet regelmatig gebeuren.

 

Voordelen en nadelen op een rij:

  • Voordelen:
    • Goed betaalbare generator (minder dan €500,- in webshops, anders rond dat bedrag in winkels)
    • 4 takt motor loopt mooi en er gaat gewone euro95 benzine in
    • Verbranding is prima en je hebt niet de stank zoals bij een tweetakt benzine motor
    • Zeer goede inverter, die een erg nette en stabiele uitgangsspanning levert (geschikt voor gevoelige elektronica)
    • Het opgegeven maximale vermogen wordt daadwerkelijk gehaald (getest). Niet langdurig getest (meer dan 10 minuten).
    • Redelijk zuinig vanwege de Smart-throttle mode. Het kan echter nog beter, zoals te zien is bij generatoren van een veel hogere prijsklasse die een nog slimmere throttle mode hebben, maar daar betaal je dan ook voor.
    • Draagbaar (al is hij redelijk zwaar)
    • Bij korte opslag start de generator snel
    • De generator is beveiligd
    • Oliesensor beschermd tegen een te laag oliepeil
    • Aantrekken gaat niet zwaar
  • Nadelen of aandachtspunten:
    • Hoewel hij redelijk rustig loopt, kun je hem bijvoorbeeld niet snel naast je tentje gebruiken op een camping. Er is toch een zekere afstand (ca. 20m) nodig tot de generator om geen last te hebben van het geluid (ook voor de omstanders). Overweeg andere middelen op accubasis met losse inverter, zoals bijvoorbeeld een brandstofcel of een zonnepaneel. Dat stinkt ook niet.
    • Bij langdurige opslag moet je vaak aantrekken voordat hij loopt (tot wel 20 keer bij koud weer). Maar je bent uiteindelijk wel zeker van het feit dat hij start.
    • De generator is niet bestand tegen forse regenbuien (een paraplu doet wonderen! )
    • Tank is wat aan de kleine kant (3,7l), waardoor je bij 24 uurs gebruik een keer of twee tot drie moet bijvullen (bij rustig gebruik, bij zwaar gebruik vaker) >> hij is ook niet echt ontworpen om continue 24 uur per dag te lopen, een diesel is dan beter.
    • De generator is best wel zwaar, omdat dit de 2kW versie is (22kg leeggewicht)
    • Zendamateurs moeten rekening houden met wat maatregelen tegen storing op de kortegolf. Met een goede antenne en voldoende afstand tot de generator heb je geen last van storing (storing komt uit de ontsteking, niet uit de inverter op de 230V bekabeling).
    • Als de generator een lange tijd niet gelopen heeft, kan hij in het begin wat roken. Controleer dan ook altijd eerst even het oliepijl voor je hem weer gaat gebruiken.
    • Olie vervangen: dan moet de generator gekanteld worden om de olie eruit te laten lopen. Houd rekening met het gewicht en gebruik een opvangbak met een redelijke omvang. Niet zozeer vanwege de hoeveelheid olie (0,5l), maar meer vanwege de lompheid van de generator tijdens het tillen en kantelen.

 

Uitgangen:

  • 230V uitgang: levert een keurige sinus en is gestabiliseerd. Geschikt dus voor gevoelige apparatuur.
  • Er is geen krachtstroom uitgang
  • 12 Volt uitgang: Deze is niet gestabiliseerd en mag dan ook nooit op normale 12V elektronica gebruikt worden! De 12V uitgang op deze generator is bedoeld om loodaccu’s (auto, motor of boot) bij te laden (5A max). Mocht er wel 12V gewenst zijn, gebruik een 12V gestabiliseerde voeding die aangesloten kan worden op de 230V uitgang.

De inverter van Kipor (en ik denk trouwens ook wel van andere gerenommeerde merken) wacht even met inschakelen na het aantrekken van de motor, totdat de motorregeling zich gestabiliseerd heeft. De 230V uitgang wordt dus vertraagd ingeschakeld, omdat dit het starten van de motor zou kunnen belemmeren en omdat de uitgangsspanning dan nog niet voldoende gestabiliseerd zou kunnen zijn. Pas als er netjes 230V beschikbaar is, dan wordt de uitgang ingeschakeld. Dat duurt een seconde of twee na het starten. Dat is een mooie bescherming voor de machine en de aangesloten apparatuur.

 

Duurzaamheid:
Over de duurzaamheid kan ik nog weinig zeggen. De generator ziet er degelijk gebouwd uit en ik hoor geen rare geluiden tijdens het lopen. De verwachting is dan ook, dat deze generator lang mee zal gaan. Over het trekkoord heb ik wel wat twijfels. Die laat al wat gerafelde vezels zien (minimaal). Deze is gewoon te vervangen. Tip: leg een knoop in het koord vlak achter het handvat. Mocht het koord losschieten in het handvat, dan schiet deze tenminste niet helemaal de generator in. De geteste generator is van 2011. Anno 2014 doet hij het nog steeds goed. Ik heb hem echter niet vaak gebruikt. Ervaringen van jullie zijn hieronder welkom.

 

Geluidsmeting Kipor Throttle on idleGeluidsproductie:
Ik ga nog wat meer metingen publiceren in de toekomst. Wat ik al wel heb getest is:

  • Geluidsniveau op 7m afstand, Throttle mode aan, geen belasting, bij omgevingsgeluidsniveau van 47dB(A), weinig bebouwing in omgeving: ca. 57,1dBA (op 1m afstand 74dB(A))
  • Geluidsniveau op 7m afstand, Throttle mode uit, geen belasting, bij omgevingsgeluidsniveau van 47dB(A), weinig bebouwing in omgeving: 61,5dBA  (op 1m afstand 78dB(A))

Geluidsmeting Kipor locatieLocatie geluidsmeting: Terschuur

Hoe lager de waarde, hoe rustiger.

Met lichte belasting zal het geluidsniveau nauwelijks toenemen ten opzichte van geen belasting (<300W). Met zware belasting enkele dB(A)’s.

Het omgevingsgeluidsniveau kan enigszins van invloed zijn op de geluidsmeting ten opzichte van fabrieksspecificaties. De fabrikant zal zo gunstig mogelijk proberen te meten, dus in een geluidsdichte ruimte, bovendien zonder reflecties. Ik heb echter in een meer realistische omgeving gemeten, oftewel buiten. De 47dB(A) voor omgevingsgeluid is voor Nederlandse begrippen vrij normaal. In steden zal het vaak wat hoger liggen.

Als de generator wordt gebruikt tussen bebouwing met veel geluidsreflecties tot gevolg, zal de geluidsmeting minder gunstig zijn. Voorbeeld: achtertuin

 

Onderhoud:
Vanwege de 4 takt motor zit er een halve liter olie in het karter, die af en toe ververst moet worden. Het luchtfilter moet ook zo nu en dan schoongemaakt worden. Dat hangt van de omstandigheden af waarin je de generator gebruikt (stoffige bouwplaats of weiland bijvoorbeeld). De bougie kan eenvoudig vervangen worden als de generator om die reden niet goed loopt.

 

Wat is een inverter?:
Een inverter maakt van gelijkspanning (DC) een wisselspanning (AC). Bijvoorbeeld van 12V gelijkspanning naar 230V wisselspanning. De inverter wekt dus zelf een sinusvormige spanning op. De 230V uitgangsspanning komt dus niet direct uit een generator op de as van de benzinemotor, maar via een dynamo en vervolgens een inverter. Slechte inverters hebben meer een soort van zaagtandvorm dan een echte sinus. De inverter in deze Kipor is wel van een hoge kwaliteit en is tevens gestabiliseerd.

 

Aan winkeliers en handelaren
Graag geen reclame in de reactievelden. Adverteren is beperkt mogelijk op deze site. Als u samen wil werken om (enkelfase) generatoren, voedingen, inverters, etc. te testen en daarover te publiceren (met naamsvermelding), stuur mij dan graag een privébericht via het contactformulier op deze site. Misschien kunnen we deze informatie dan wat uitbreiden, ook voor andere modellen en merken.

 

Vragen?
Stel ze bij voorkeur hieronder. U krijgt meestal binnen 48 uur een reactie. Er worden geen notificaties per mail verstuurd, dus moet u zelf even terugkomen naar deze pagina om te kijken of er gereageerd is.

98 gedachten over “Kipor IG2000 aggregaat test vermogen/spanning en meer”

  1. Hallo, leuke test. Maar ik heb toch nog wat vragen. De kipor wil ik gebruiken om mijn accu’s 2 x semitractie 230 ah bij te laden via mijn walaansluiting die aangesloten is op een victron combi oplader( 50a)/omvormer 1200 watt., zodat ik een aantal dagen voor anker kan liggen.
    Is de Kipor daaroor geschikt?
    met vriendelijke groeten,
    robert

    • Beste Robert,

      Ik moet toegeven, dat ik niet heel erg thuis ben in maritieme laadapparatuur. Maar als ik het goed begrijp, is het maximaal opgenomen vermogen door de walaansluiting zo’n 1200 Watt. De accu’s zullen dan wel 24V wezen, maar de walaansluiting neem ik aan gewoon 230V. De Kipor IG2000 kan prima 1200W leveren voor een wat langere duur, maar is niet gemaakt om 24 uur per dag te draaien op dat vermogen. Maar ik neem aan, dat het laden ook niet veel langer zal duren dan 5 uren, of wel? De Kipor zal dat wel kunnen leveren, maar moet dan al wel behoorlijk hard werken. Hij maakt dan ook behoorlijk meer geluid. Bij dat vermogen is het tankje benzine naar schatting al na 3 uur leeg. Dus bijvullen is noodzakelijk als het laden langer blijkt te duren. Over de duurzaamheid kan ik weinig vertellen. Constant op hoog vermogen laten draaien vergt veel van de constructie. De Kipor heeft nog wel wat ruimte, want hij kan maximaal 2000W leveren voor korte duur en 1600W voor wat langere duur.

      Geschikt of niet? grensgeval! Maar als u mij in een reactie verteld dat het laden gemiddeld minder lang duurt en het opgenomen vermogen slechts sporadisch 1200W is, dan is hij zeker geschikt.

  2. “Hello,
    It was with great interest that I looked at your video on youtube about the Kipor generator:
    http://www.youtube.com/watch?v=SeWzHAVKpBg&feature=related
    I did not quite understand your conclusion about the use for hamradio but looking at the S.meter and the noise I expect it is useless because of strong EMC perturbation.
    Is this assumption true.
    I am thinking to buy the small model with 1kW or even 700 W but if QRM is a side product I will stick with old technology.
    Thanks for your help.
    Best 73.Christian”
    Hello Christian,

    Thank you for your message.
    My English is not that good, so I hope you will understand, hi
    The amount of noise you saw on that receiver was more than you can expect in practice. The antenna was just a wire put in the PL connector, with no ground or whatever. The distance to the generator was also very short. I have used the generator on a field day, and had no QRM at all. On 12 may we have another field day. I will test it again and will report that on my site.

    I think that most gasoline engines will have a little of some kind of QRM, because of the ignition. Diesels don’t have that, but are big and heavy. These Kipors are very nice and the output is very well stabilized. The little ones run at a higher engine speed, be aware of that. Look at the specs before you buy. I think the little ones are great too. But don’t buy the red series of Kipor. The yellow series are better.

    Good luck :)

  3. Hi, ik heb deze generator gekocht vanwege de stabiele spanningsregeling……maar op kortegolf blijft deze generator storing produceren van 2 – 50 MHz en daarbuiten.
    is deze generator te ontstoren?? en hoe? de importeur weet het niet en heeft er nog nooit klachten over binnen gekregen.(lekker makkelijk)
    maar ik ka niet werken op de KG banden.
    iemand ideeën??

    groeten Ronald PA0RHA Lelystad

  4. Hallo Ronald,

    De mogelijke storing is mij ook opgevallen, maar tijdens onze laatste velddag kon ik het volledig storingsvrij krijgen. We hadden de generator al ver van de tent en de antennes gezet. Dat scheelde al zeer veel, want de storing lijkt niet echt op de uitgangsspanning te worden gemoduleerd en uitgestraald. Dus alleen het generatorhuis lijkt wat storing te veroorzaken. Je kunt eens een aardpen in de grond slaan naast de generator en deze op de aardaansluiting aansluiten van de generator. En zorg dat de coax kabels naar de antennes geen onderdeel uitmaken van het uitstralende deel van de antenne, door de antenne goed af te stemmen en de coax te belasten met 50 Ohm. Verplaats eens de coax kabels in het veld om te zien hoeveel invloed het toch nog heeft.

    • Beste Jan,
      Dat is met deze generator niet mogelijk. Dat is ook vrij ingewikkeld. Ik weet niet of er losse schakelingen te koop zijn, maar men moet dan rekening houden met de fasegelijkheid en de omschakeltijd moet minimaal zijn.

  5. Prima test! Nu was ik ook aan het kijken naar een gebruikte Honda EU 20i i.z.g.s
    die een paar honderd euro duurder is als deze Kipor.. Wat is jouw ervaring en mening..?
    Wil deze voor mijn camper gebruiken dus weinig lawaai is een must..! Als ik de gegevens van beide naast elkaar hou zie ik niet zoveel verschil…alleen in prijs..

    • Hallo,
      Die Honda is een bekende. Hij heeft enkele voordelen, naast natuurlijk het merk: Economy mode maakt de aggregaat nog iets zuiniger dan de Kipor in Throttle mode. En wellicht is de Honda in deze mode ook nog iets stiller. Maar het verschil is niet dramatisch. Tevens is de Honda parallel te schakelen aan een tweede, indien je meer vermogen nodig hebt. De tankinhoud van de Honda is 0.4 liter groter. Verder is alles gelijk, qua specificaties. Qua betrouwbaarheid kan ik geen vergelijk maken. Ook de Honda’s hebben weleens wat problemen, zo heb ik al eens gezien (lekkage).

  6. Hallo,
    interessant om deze test te lezen. Ik overweeg om een aggregaat te kopen om fotoflits apparatuur aan te sluiten. Het gaat om 3x 500watt BX RI flitsers van elinchrome.
    Weet je of de apparatuur er tegen kan?
    Kan het aggregaat het gevraagde piekvermogen aan?

    • Belangrijk om te weten, is hoeveel vermogen deze Elinchrom’s vragen tijdens het opladen ná het flitsen. Als je flitst op vol vermogen (1/1) zal de flitsunit het maximum van 1,13 seconde nodig hebben om zich op te laden. Op dat moment zal de aggregaat dus extra belast worden. Tel daar de halogeen instellamp bij op (testen op volle sterkte), indien deze tijdens het opladen van de flitsunit al direct begint met branden. Ik kan in de documentatie niet echt vinden wat het maximaal opgenomen vermogen is van een BxRi 500. Die 500Ws staat alleen maar voor de sterkte van de flits, het gaat dus om het opladen van de flitscondensator + de halogeen- instellamp. Ik wil u vragen om eens op het typeplaatje te kijken van een flitsunit. Daar zou het maximaal opgenomen vermogen op moeten staan. Doe dat dan keer 3 gezien het aantal units dat u wilt gebruiken. Deze Kipor kan kortstondig 2000W leveren en continue 1600W. De flitsunits kunnen prima tegen de spanning van de Kipor, omdat deze een prima inverter heeft, die zelfs een schonere spanning maakt dan gemiddeld het lichtnet is. De stabiliteit van de spanning is ook heel goed (eventueel Throttle mode uitschakelen als dat een probleem wordt). Toch kan ik u adviseren om het gewoon ergens te testen. Veel winkels (ik kan u een adres mailen) hebben demo exemplaren staan. Als het u niet te ver rijden is, mag u ook naar mij toe komen om het te testen: neem dan even contact op.

  7. Leuke test en filmpje.
    Ik probeer er achter te komen of een generator voor mij handig is, en zo ja of dit dan een KiIpor of Honda (duur) zou moeten worden.
    Al speurend op internet (bij handelaren en fabrikanten/importeurs) is mij opgevallen dat het geluidsniveau van de IG2000, zoals het in de door de Nederlandse importeur Euromac BV vertaalde gebruiksaanwijzing is opgegeven, weliswaar overeen komt met het Engelse service manual (van de Amerikaanse importeur Kipor Power Inc.) t.w: 54-59 dB(A)/7m, maar………….. dat de site van de Chinese Kipor en ook de site van Euromac (!) een hogere geluidswaarde vermelden, nl.: 61-73dB(A)/7m.
    De lagere waarde is “toevallig” ook de geluidswaarde van het kleinere type, de IG1000. Ik krijg de indruk dat er ergens bij een vertaling een foufje is gemaakt en dat dit “een eigen leven is gaan leiden”. In ieder geval vermelden alle dealers de gunstigste waarde.

    Ik zou het leuk vinden als je de mogelijkheid hebt om een geluidsmeting te doen. Op Youtube zijn wel filmpjes te vinden met silentbox’en (zelfs met ventilator-koeling aangeslotn op de 12v DC of ookwel op de AC uitgang) om op camppings een en ander dragelijker te maken voor jezelf en de omgeving.
    Ik vond er meerdere onder de Japanse type-aanduiding voor de Honda EU20i/Eu2000i. Die heet daar EU16i. (En de EU10i heet daar dan ook Eu9i.)
    http://www.honda.co.jp/generator/option/silentbox/
    en een Kipor?:
    http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=Z0I6-styj7U

    73, Frans pe1mym

    • Hallo Frans,
      Bedankt voor je bericht. Dat verschil in geluidsniveau specificatie is mij nooit zo opgevallen. Ik heb er in elk geval even melding van gemaakt op mijn site.
      Ik wilde toch altijd al een geluidsniveau metertje kopen, dus ben even in China wezen shoppen op Ebay (23 euro, hi) :) Over een paar weken kan ik het nameten hoop ik.
      Ik denk dat de Honda wel iets stiller is. Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord, maar het verschil zal ‘m vooral zitten in het feit dat de Honda op een iets lager toerental loopt als er nauwelijks belasting is. Maar eigenlijk zijn deze kleine aggregaten niet geschikt voor op een camping of een boot. Daar maken ze teveel geluid voor. Echt een herrie is het niet hoor, helemaal niet zelfs. Het probleem is eerder dat de camping en boot erg stille plekken zijn en waar mensen komen om rust te zoeken. En dan is dat constante gesnor wel hinderlijk.

      Die silentbox is trouwens wel geniaal. Leuk zelfbouwproject! Ik ga dat overwegen om een keer te maken. Bedankt voor de tip!

      Ik ga de hele meting nog een keer opnieuw doen. En dan komt er dus ook een nieuw filmpje. Sommige zaken komen niet goed uit de verf. Zoals de mate van storing op radio ontvangers. Dat valt namelijk heel erg mee, maar binnen een straal van 20m is de ontsteking merkbaar op HF. Zet je de aggregaat wat verder weg met een verlengsnoer, is er weinig aan de hand heb ik gemerkt op diverse velddagen.

      Op een velddag zetten wij de aggregaat ook vaak wat verder weg vanwege het geluid. Op minimaal een meter op 20 afstand heb je er echt geen last meer van.

      Ik bewaar je mailtje even. Als ik de audiometer in huis heb, dan ga ik even voor je meten.

      73!
      Tjalling PE1RQM

      • Hallo Tjalling,

        Ik ben benieuwd naar de resultaten van de geluidsmeting.
        De video-camera-tjes blijken een een vertekende geluidsindruk te geven als er verder geen omgevingslawaai is.

        In QST van de ARLL heeft afgelopen zomer ook een artikel gestaan met een test van generators. Hierin verwijzen zij naar een “velddag-parktijktest” die zij op Youtube hebben gezet:
        http://www.youtube.com/watch?v=rOH7Ze7wreQ

        Ook hier maakt men melding van stoorsignalen. Vooral bij gebruik van zeer lange verlengsnoeren (die de door de generator gefabriceerde stoorsignalen afstralen). Zij zeggen baat te hebben bij filtering van de opgewekte AC-stroom (direct ingeplugd in de contact-dozen op de generator). (Eventuele Amerikaanse recepten bij de ARLL zijn dan wel op basis van 60Hz net-frequentie!)

        ECO-mode zou in combinatie met SSB en CW niet lekker werken. De generator zal proberen de power-wijzigingen tijdens je doorgang te volgen. Wordt een rommeltje.

        Voor een silentbox heb ik heel wat slome Japanse filmpjes moeten bekijken om er achter te komen hoe zij die (kunnen) opbouwen. Je moet toch met het nodige rekening houden. Een extra bescherming tegen regen enz. is ook aantrekkelijk.

        73!
        Frans PE1MYM

        • Hallo Frans,

          Klopt van die videocameraatjes… de geluidsmeter is onderweg, maar volgens de shop kon dat wel een maandje duren voor de postbode hier op zijn fietsje gearriveerd is :) Nou, we gaan het meemaken!

          Even je andere punten:
          Storing van de Kipor lijkt uitsluitend uit de bobine te komen in de motor. Ik ga dat meenemen in mijn nieuwe test dit voorjaar. Wat ik tot nu toe op velddagen heb gemerkt, is dat ik juist baat had bij lange verlengsnoeren. Het verder weg zetten van de aggregaat deed de storing verdwijnen tot S0, met op hele sommige frequenties een heel licht rateltje. Niet noemenswaardig en ook nog wel weg te krijgen door de aggregaat te verplaatsen naar een antenneloos deel van het veld. En dat terwijl er toen een meter of 40 kabel tussen zat… Als ik de aggregaat wel dicht bij de ontvanger zet (zoals in de video), dan klinkt de storing ook heel anders dan bij de ARRL test. Geen reutelende pieptoon, maar het bekende geknetter van een ontsteking. Filters aan de uitgang heb ik ook geprobeerd en dat maakte geen verschil. Daarom heb ik later geprobeerd om de aggregaat gewoon verder weg te zetten en voilà! Of de inverter dus zelf storing opwekt, hangt dus duidelijk af van het merk. De Kipor lijkt een hele schone inverter te hebben. Maar ik zal dat uitgebreider testen over een tijdje.

          Eco mode: ik was ook bang voor een “dansende” aggregaat. Maar de Kipor heeft de servoregeling vertraagd over een gemidddelde van de tijd. Ik kon niet meer dan 100W SSB maken en daar maalt de aggregaat echt niet om. Dus heb ik geprobeerd om de belasting te pulseren op een soortgelijke manier. Dat viel niet mee en of het betrouwbaar is weet ik ook niet. Maar ik vond de regeling heel fascinerend; hoe sneller de belasting pulseerde in een ritme met een belasting van 0 tot 1450W, hoe hoger het toerental geleidelijk aan werd. Geen gestotter, maar net als een vliegwiel die steeds sneller ging draaien. Uiteraard nooit hoger dan het maximale toerental. En hield de belasting op, dan viel het toerental na ongeveer 2 seconden weer terug naar eco. Ik heb ook de Senseo koffiezetter aangesloten, zoals je zag in het filmpje. Tijdens het opwarmen van de boiler gebeurt er iets bijzonders als deze bijna het kookpunt bereikt heeft. De Senseo gaat de belasting pulseren als een soort PCM met een variërende aan-uit verhouding van het verwarmingselement. Dat doen ze om aan het einde langzaam het kookpunt te bereiken. Ik zag dat terug op de scoop, maar de dip zat ruimschoots binnen de tolerantie. Waarschijnlijk voor een groot deel veroorzaakt door de verlengkabel die daar nog tussen zat. Het toerental werd heel mooi op een gemiddelde gehouden. Ik moet eens iemand vinden met een 1000W lineair op SSB :) ! Maar ik denk dat hij gewoon in Eco mode kan draaien. Op onze velddag hadden we twee SSB setjes van beide ca. 100W, plus mijn ATV station met een TV-tje en wat lichte belasting. Tja, dan kom je misschien op maximaal 500W netbelasting en daar gaat het toerental maar een klein beetje van hoger lopen… hij valt nog net niet in slaap… hi

          Die silentbox lijkt me ook wel complex inderdaad. Jammer dat metaal zo duur is, maar dan heb je ook gelijk een afscherming tegen bobinestoring als je een aardpen de grond in slaat en deze verbind met de kast. En de voering moet ook tegen een behoorlijke hitte kunnen. Uiteraard moeten de uitlaatgassen vrij naar buiten kunnen en de inlaat naar binnen, maar een soort demper met schotten is wel nodig om enig nut te hebben. Want de meeste herrie komt uit dat kleine dempertje van de aggregaat. Een extra demper kan dus ook nog winst betekenen.

          Ik heb ook de hitte uit de uitlaat “gemeten”. Nou, niet echt gemeten, maar getest. Ik had een stukje Nylon dik gewoven stof op ca. 5cm van de uitlaat gehouden om te zien of dat ging smelten. Ik heb dat weggelaten in de video, maar heb dat dus wel getest. Eigenlijk wilde ik voornamelijk de vervuiling testen uit de uitlaat (oliespatjes etc). Maar daar was helemaal geen sprake van. En als je dan toch bezig bent… Maar in Eco mode smolt de stof dus niet. Toen ik een waterkoker van ca. 2000W aansloot, ging de aggregaat echt uit z’n dak. En toen was uiteraard de hittevorming veel groter. Toen smolt de stof wel. Waarschijnlijk komt er dan een kleine 300 graden celcius uit de uitlaat waaien. En daar moet je heel goed rekening mee houden met zo’n silentbox. Dat moet goed naar buiten kunnen, hi

          O ja, het grootste nadeel van deze aggregaat, vind ik het volgende: als de carburateur helemaal leeg is (na een lange tijd van stilstand), moet je erg vaak trekken voor de motor aanslaat. Er zit natuurlijk geen elektronische brandstofpomp in, dus pompt de benzine maar heel langzaam door de leidingen naar de lege carburateur tijdens het trekken. Tot deze voldoende gas kan maken en de motor aanslaat. En dan loopt er wel een pompje. Ik moest laatst tot 20 keer aan het koord trekken voor hij startte (het was bovendien koud). Maar starten doet hij zeker. Alleen kan dat even duren. Gebruik je hem regelmatig, dan heb je daar geen last van.

          Maar goed, weer heel wat om uit te proberen dit voorjaar! Bedankt voor al je input!

          73 Tjalling
          PE1RQM

          • Hallo Tjalling,

            Even een vraagje ter verduidelijking:
            Is na lange stilstand je carburateur leeg door verdamping, of is deze leeg / droog omdat je hem, voor langdurige opslag, hebt afgetapt?

            NB: Het brandstofpompje wordt aangestuurd door (negatieve) pulsen vanuit het carter als de zuiger naar boven beweegt.

            73, Frans
            PE1MYM

            • Frans,
              Dat komt vanwege de langdurige stilstand. Ik tap hem niet af en er blijft gewoon benzine in de tank zitten. Zelf heb ik nog weleens gedacht aan dat het komt vanwege drukverschillen in de tank vanwege temperatuursverschillen tijdens opslag. De tank wordt immers afgesloten. Maar daar heb ik geen aanwijzing voor gevonden.

              Bedankt ook voor de info over het brandstofpompje. Dat wist ik nog niet :)

        • Hallo Frans,

          Ik heb inmiddels een geluidsmeting gedaan. Dat heb ik op de pagina hierboven bijgewerkt. Het is nog niet helemaal compleet. Ik kon alleen maar zonder belasting meten. Ik moest een toevallig moment afwachten, dat ik de aggregaat bij me had op een locatie waar weinig bebouwing is. Tussen de bebouwing (achtertuin) zou de meting veel negatiever uitpakken.

          Ik heb dus nu enkel onbelast gemeten: met en zonder Throttle mode. Het resultaat valt tussen de twee waarden in, die we hadden gezien. Waarschijnlijk klopt de lagere waarde van de fabrikant wel, maar hebben ze dat in een geluidsdichte en “dove” ruimte gemeten. In mijn geval kwam er nog wat omgevingsgeluid bij.

  8. Hallo Tjalling,

    Misschien is onderstaand verhaal bekende kost voor je, maar wellicht doe ik er andere lezers een plezier mee.
    Benzine is aan veroudering onderhevig. Niet alleen de benzine zonder bio-ethanol heeft deze eigenschap; de benzine met bio-ethanol voegt er nog een probleem aan toe.

    De “ouderwetse” benzine zonder die toevoeging, is ook niet geheel stabiel. Benzine wordt niet alleen (niet voor de volle 100%) gewonnen m.b.v. destillatie, maar de industrie heeft al jaren en jaren geleden ontdekt dat er uit de aardolie (en andere restproducten en soms andere fossiele grondstoffen) meer benzine te “maken” valt door de koolwaterstof-ketens te kraken. Het eindproduct is niet altijd even stabiel; valt later (deels) uiteen in andere stoffen. De (gewone) benzine die verdampt laat een gemeen residu achter (in de fijne kanaaltjes) in je carburateur. Meestal is een carburateur wel te reinigen.

    Echter soms is er een ophoping op plaatsen die je niet ziet en waar je met een spuitbus en of de luchtdruk niets meer kan uitrichten. Een trilbad kan dan wellicht uitkomst bieden. In ieder geval ontdek je een vervuilde carburateur altijd op een slecht moment.

    De benzine met ethanol en / of methanol (dus alcoholen) heeft naast dit fenomeen ook de eigenschap dat de alcohol vocht aantrekt en zich daaraan bindt. Alcohol / ethanol lost goed op in water. Dit water zakt samen met de daarin opgeloste alcohol naar beneden (separatie). Onder extreme omstandigheden (luchtvochtige omgeving en temperatuurswisselingen) kan de kwaliteit al na zo’n 30 dagen behoorlijk teruggelopen zijn.

    De oliemaatschappijen voegen natuurlijk wel additieven toe om problemen zoveel als mogelijk te beperken.
    De auto-industrie heeft de materialen in die gebruikt worden in een brandstofsysteem tegenwoordig bestendiggemaakt tegen de agressievere brandstof.

    De kleine verbrandingsmotoren en de motoren met een carburateur kunnen wat “gevoeliger” zijn voor de nieuwe brandstof.
    Het is daarom beter om altijd verse benzine te gebruiken. De af te tappen benzine uit de generator kan je bijmengen en oprijden in je auto. Ververs ook regelmatig de voorraad in de jerrycan. Watersporters en motorrijders zijn in de regel hiermee bekend. (winterstalling). Maar ook tuinliefhebbers, (motormaaiers enz.) kennen dit probleem.

    Bij beroepsmatig gebruik (b.v. bosarbeiders, plantsoenendiensten) is tegenwoordig het gebruik van akrylaatbenzine (zoals b.v. Aspen) voorgeschreven. Hier speelt dit probleem dus niet (meer).

    Voor iets langer wegzetten (maand) is aftappen van de carburateur geen overbodige luxe. Preparen / conserveren van de zuiger (-veren en cilinderwand) is ook niet moeilijk. (Zie de gebruiksaanwijzingen)

    Wel zijn er verschillende ervaringen en opvattingen om het systeem van een Kipor / Honda “leeg te stoken” (door de connector op de bedrading naar de kortsluitschakelaar van de ontsteking even los te halen. De stop-microswitch is gecombineerd is met het benzinekraantje). Het membraan van het brandstofpompje zou dan kunnen uitdrogen en een korter leven krijgen. Ik heb geen idee of dit waar is.

    Als je verse benzine in je tank hebt gedaan dan zal je wel meerdere startpogingen moeten ondernemen om die benzine ook door het systeem gevoerd te krijgen. Als je de tank volledig vult en de benzinekraan open zet, kan de zwaartekracht iets meehelpen het systeem weer te vullen. Je moet dan wel even een paar minuten wachten. Gebruik die tijd om b.v. het oliepeil te controleren of om je verlengsnoer uit de knoop te halen.

    NB:

    -Als ik ooit tot aanschaf van een generator kom (als noodstroom-voorziening) dan denk ik dat ik toch wel alkylaatbenzine (Aspen) zal kopen. Je zou dan niet te hoeven af te tappen. Is wel 2x duurder dan gewone benzine en niet overal te koop. Dit maakt voor sporadisch gebruik (poefdraaien) niet zo veel uit.

    -Amateur Mort Adritti, NA6MA heeft een aardige handleiding geschreven. Deze is in pdf-vorm te vinden op de site van de Nordern Californa Contest Club. Zie onderstaande link en klik bij “Miscellaneous” op “Honda EU2000i Generator Maintenance”.
    http://www.nccc.cc/resources.html

    Hij heeft weliswaar een sterke voorkeur voor aldaar gangbare producten/middelen, maar daar moet je maar een beetje “doorheen kijken”.

    -Boven genoemd schakelaartje blijkt een gemene storing te kunnen veroorzaken. (Kwam ik op internet / Youtube tegen). Zand tussen het kunststof schuifje dat bewogen wordt door de knop van het benzinekraantje/de aan-uit-schakelaar, kan maken dat de micro-switch in blijft staan en je bougie niet zal vonken! (Bij een herstart wel te verstaan. Dit merk je pas een volgende keer). Oorzaak: de lucht voor de luchtkoeling wordt aangezogen. Pas dus op in zanderige omgeving.

    https://www.youtube.com/watch?v=P9C0TtmjMfA

    -Ik las ergens dat de 7m dB-test, bij het Japanse merk, gedaan werd met een kwart van de nominale belasting in eco-stand. ?

    73, Frans
    Bijgewerkt 17-08-2015

    • Dank je wel voor deze heldere uitleg. Ik wist niet dat benzine zo snel verouderde. Ik wist wel dat een half jaar al wat kritisch kon worden, maar zo snel, dat wist ik niet. Ik heb ook een kleine 4PK buitenboord motor (4 takt), met ongeveer dezelfde cilinderinhoud als de Kipor IG2000. Voor die motor gebruik ik altijd een externe tank en voordat ik de motor ga stallen in de schuur, laat ik de motor uit zichzelf leeglopen door de brandstofkraan dicht te draaien. Ik realiseerde mij wel dat er mogelijk risico bestaat voor drooglopende onderdelen, maar deze tip kwam van officiele bronnen. En ach, dan gaat er maar eens wat stuk… Het gaat al jaren goed. Voor de Kipor kan deze methode niet gebruikt worden. En steeds de behuizing open maken om de boel af te tappen vind ik ook wat teveel werk. Ik zal ervoor kiezen om dat risico te lopen :)

      Maar je verhaal vond ik erg goed om te lezen Frans. Thanks!

      O ja, die 7dB test is volgens mij een min-max waarde. Dus stationair in de eco stand zonder belasting en de andere waarde in vollast.

      • Geschikt voor alle soorten benzine en alle typen 2 en 4 takt motoren. Zeer geschikt voor aggregaten, motoren die lange periode niet gebruikt worden.

        Jet Fuel Stabilizer is een brandstof toevoeging die de eigenschap heeft brandstof voor lange tijd te bewaren en houdt de brandstof in een goede conditie tot 24 maanden. Conserveert brandstof wanneer ze lange tijd in de tank blijft zonder gebruik. Beschermt brandstofpomp tegen corrosie en slijtage. Maakt de brandstofleidingen ideaal schoon en verhindert de vorming van afzettingen, die door oxidatieproducten veroorzaakt worden. Vergemakkelijkt het starten van de motor na lange stilstand. Voorkomt oxidatie van de brandstoftank. Vormt een beschermende filmlaag op alle onderdelen van het brandstofsysteem.

        Toepassingsgebied
        Geschikt voor alle soorten benzine en alle typen 2 en 4 takt motoren. Zeer geschikt voor aggregaten, motoren die lange periode niet gebruikt worden.

  9. Hallo, wij hebben vorig jaar deze generator gekocht en zijn tevreden over de prestaties. Er is echter 1 hardnekkig verschijnsel. Na ongeveer driekwartier draaien stopt hoj er vanzelf mee. Eerst begint hij onregelmatig te draaien, dan stottert hij een paar keer en dan is het over en uit. Alsof de benzine op is. We hebben volgende gecheckt: benzineniveau, olie, luchtfilter, ventilatie benzinedop en omgevingstemperatuur. Als ik de benzinedop opendraai is er een (heel) lichte onderdruk in de tank. Herstarten is geen probleem, maar zo’n driekwartier later is het opnieuw zover. Het gebeurt met en zonder throttle aan. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Bij voorbaat dank voor de reactie.

    • Hallo,
      Het is inderdaad niet zo eenvoudig te zeggen. Ik zit wel te denken aan de benzinetoevoer. Wellicht dat toch dat vacuum trekken van de benzinetank iets zegt. U zegt ook het ventilatieventiel te hebben gecontroleerd van de benzinedop. Maar om daar helemaal zeker van te zijn: heeft u al geprobeerd om de dop wat los te draaien tijdens het lopen van de aggregaat? Dan is daar in elk geval zekerheid over. En anders kan het veel dieper zitten, zoals het pompsysteem, of iets in de carburateur (al acht ik die kans klein). Als de aggregaat is afgeslagen, is het dan eenvoudig om hem weer aan te krijgen, of moet u dan heel vaak aan het koord trekken? Ik kan u adviseren om een garantieverzoek in te dienen bij uw leverancier. Als de garantie verlopen is, dan is de kans groot dat een coulanceverzoek wordt gehonoreerd. Mijn leverancier (Sybshop) geeft standaard 2 jaar garantie.

    • Hallo Werner,
      Helaas heb je hier (nog) geen terugkoppeling gegeven of het probleem inmiddels al is opgelost en wat de oorzaak van de storing was.
      Immers de “normale” oorzaken waren het (waarschijnlijk) niet, want je gaf aan dat je hier al naar gekeken had. Dus kan het juist voor een ieder interessant zijn te weten wat het dan wel was.

      NB: De geringe onderdruk die je bemerkt bij het losdraaien van de bezinedop, doet vermoeden dat de ontluchtingsopenening niet (geheel) vrij is zoals Tjalling als mogelijke verklaring noemt.

      Maar ja,………….drie kwartier, drie kwartier is wel lang. Ik zou verwachten dat ingeval van een volledige blokkering van de opening, dat de benzine toevoer al na enkele minuten zou stoppen.

      Met vriendelijke groeten,
      Frans

      • Goedenavond,

        Ook ik ben zeer tevreden over dit aggregaat. In de zomer verhuur ik hem regelmatig en hij doet altijd wat hij moet doen. De klussen betreffen meestal lange sessies, van bijvoorbeeld 8 of 10 uur continu draaien, en dat doet hij perfect.

        Wat betreft het uitvallen van het aggregaat: klinkt inderdaad als een probleem met de luchttoevoer naar de tank. Ikzelf heb een keer vergeten het ventieltje open te zetten, en toen viel hij ook stil op een gegeven moment (logisch).
        Om dit in de toekomst te voorkomen (ook bij klanten), heb ik een klein gaatje in de dop geboord. Zo krijgt de tank altijd lucht.
        Probeer eens te draaien zonder dop, wellicht dat hij het langer blijft doen van 45 minuten.

        Met vriendelijke groet,

        Mathieu Klein Breteler

    • Ik had dat ook gemerkt inderdaad, maar kon het zonder al teveel moeite volledig wegkrijgen door de aggregaat op voldoende afstand van de antennes te plaatsen. Ik heb getest met ferriet etc en heb geconstateerd dat de inverter schoon is (ferriet aan uitgang hielp niets). De storing wordt dus niet op de 230V bekabeling gemoduleerd. Ik kon merken dat het de ontsteking was.

      Afstand is oplossing… :) Aarding deed weinig. 20 tot 30 meter van de antennes vandaan was bij mij voldoende.

  10. Beste,
    Onze interesse gaat naar de KIPOR 2000. We willen hem vooral gebruiken om enkele
    kleine huishoudtoestellen zoals tv, micro te gebruiken in de caravan. Mijn vraag: is de 2000 voldoende daar er voor het opstarten een piekvermogen nodig is?
    Groetjes,
    Denis

    • Beste Denis,

      Allereerst; houd bij campinggebruik rekening met geluidsoverlast in de omgeving van tientallen meters rondom de aggregaat. En dat de aggregaat niet gemaakt is voor 24 uurs gebruik. Maar een paar uur per dag is geen probleem.

      Dan; kijk naar het vermelde vermogen op de achterzijde het aan te sluiten apparaat. Tel van ieder apparaat de vermogens op. Dat is het maximaal opgenomen vermogen (daarmee is de inschakelstroom grotendeels ook wel gedekt). Voor de IG2000 mag het piekvermogen niet boven de 2000W uitkomen (kortstondig) en bij continue gebruik mag dit niet boven 1600W uitkomen.

      Een TV zal geen probleem wezen. Een magnetron zit op de grens. Als je een klein model gebuikt die niet meer dan 1500W opneemt, dan is de kans groot dat het prima werkt. Een moderne LCD TV van campingformaat neemt meestal niet meer dan 70W op en is daarmee te verwaarlozen.

      Makkelijk om te onthouden: alle apparatuur met een verwarmingselement trekken veel stroom. Dan is het even goed kijken en optellen. Waterkokers en koffiezetapparaten zijn dus ook stroomvreters.

  11. kijk dit is nou eens een test! Hartstikke goed man.

    Heb je al eens overwogen het aggregaat met een ombouwset op gas te laten lopen? Die sets kosten wel pakweg 200 euro. Heb je waarschijnlijk ook het gedoe niet met indien het aggregaat een lange tijd stil heeft gestaan.

    • Hallo Arie,

      Bedankt :)
      Interessant zo’n set. Maar ik gebruik de aggregaat te weinig om dat te overwegen. Mogelijk is deze tip voor anderen nog interessant, dus goed dat het hier nu staat!

      • De vraag wat weinig is. In een spreadsheet heb daar eens naar gekeken. Nemen we 1.80 voor een liter benzine, dan kost een kWh 1.15 euro. Voor de ombouwset ging ik uit een empirisch bepaald verbruik van 0,59 kg/h (met jouw gegevens wordt dat exacter) en een literprijs van LPG van 80 cent een gebruiksduur van 78 uur/jaar, afschrijving voor de ombouwset en aggregaat 175/jaar. Dan zou het Break Even Point bereikt zijn na 2,5 jaar.

        Arie

  12. Ik heb een kipor 2000 gekocht. Olie en benzine ingedaan. Starte onmiddellijk. Loopt prima. Alleen loopt er voortdurend benzine uit het rechtste darmpje. Na 10 miniuten is de volle tank leeg en valt de generator stil. Hoe los ik dit op? Bij wij kan ik terecht voor herstelling?
    Mvg
    Luc

    • Hallo Luc,

      Het lijkt erop dat het aftap-schroefje, onderop de carburateur, niet (goed) is aangedraaid.
      Een dure reparatie is dan niet nodig.

      NB:
      Welk van de twee slangetjes links of rechts naar buiten zijn gevoerd bij jouw generator is op afstand niet te bepalen; beide zijn los door de behuizing naar buiten geduwd. Kijk maar of jouw rechter “darmpje” het slangetje is dat onderaf van de carburateur vandaan komt.
      Op die plek zit het slangetje op een tule, haaks op een busje dat schuin naar beneden wijst. Hierin zit het schroefje.
      Lastig te zien. Kijk maar met behulp van een spiegeltje.

      Mocht overhoopt de uitstromende benzine van een slangetje komen dat hoger op de caburateur is aangesloten, dan wordt het een ander verhaal.

      Laat s.v.p. even weten of het gelukt is.

      Met vriendelijke groeten,
      Frans

  13. Zelf heb ik ook gekeken naar de ig2000 maar vond de machine net iets te licht.
    Mijn keuze viel dus op de ig2600 met 2300 wat constant en 2600 wat piekspanning.
    Een monster van een machine, zelfs de wasmachine, koffiezetter, boormachine,tuintrimmer waren geen probleem!!!!!!!
    Zelfs een keer belast met 2800 wat wert nog getrokken.

    • Een jaar geleden ook een ig2600 aangeschaft.

      Aangezien ik het niet kon laten, heb ik er mijn (kleine 1.2kw) grasmaaier (!) mee gevoed.
      Er was een seconde of twee overbelasting waarbij het rode lichtje even brandde, de maaier duidelijk minder vlot op toeren kwam dan normaal maar daarna doodleuk een kwartiertje gras mee gemaaid…

      Let wel dat het opstart piekverbruik vlot boven de 2.6kw uitkwam en dat je dit dus duidelijk niet routinematig moet proberen, maar het was alleszins een goede stresstest.

      Ik gebruik ook van die akrylaatbenzine, waardoor ik het aggregaat voor lange tijd gewoon kan laten staan zonder meer. Hem starten duurt dan wel 5-10 trekken (eerst een paar kalme om de benzine er door te krijgen en daarna wat hevigere).

  14. Zou de IG 2000 (of liefst de IG 1000) geschikt zijn om onze CENTRALE VERWARMING aan te drijven tijdens de stroomonderbrekingen die we moeten verwachten indien komende winter streng wordt ? Dank voor uw antwoord(en) en vriendelijke groeten uit België

    • Beste Boudewijn,
      Bedankt voor uw bericht. Een normale CV ketel verbruikt niet zoveel elektriciteit. De pomp misschien 100W of nog minder en de computer en ontsteking in de ketel nog een beetje. Hoe dan ook, ruimschoots binnen het bereik van wat de Kipor kan leveren. Nadeel is alleen dat je zo nu en dan benzine moet bijvullen als de onderbreking langdurig is (>5 uur). En het motorgeluid kan hinderlijk zijn voor de buren als die dichtbij wonen.

      • Even een aanvulling die ik te horen kreeg (Frans bedankt); sommige ketels zijn niet geschikt om een van aarde gescheiden bron aan te sluiten, zoals een aggregaat. Ik heb te weinig kennis van CV systemen om hier een goed advies in te geven.

  15. Hoi,
    Je spreekt in 1 van je antwoorden dat zowel de Honda als de Kipor eigenlijk niet geschikt zijn voor op de boot of camper / camping vanwege de geluidsoverlast die dit kan geven.
    Maar wat is dan het / een alternatief?
    Alvast bedankt.
    Arie, Spijkenisse

    • Beste Arie,
      Kortstondig gebruik is geen probleem, maar voor langdurig en nachtelijk gebruik produceren deze machines teveel geluid. Het zal niet snel goed zijn op een camping of boot. Je moet het liefst op een paar meter afstand al bijna niets meer horen. Dat klinkt als een onmogelijke opgave voor een brandstofmotor. En dan moet de aggregaat het liefst uren lang kunnen lopen zonder bij te hoeven vullen. Veel websites roepen dat deze kleine aggregaten super stil zijn en gerust op een camping gebruikt kunnen worden. Dat klopt dus niet: als je de enige gast bent misschien wel, maar dan moet je alsnog iedere 5 uur het brandstofpijl controleren (het tankje heeft maar 3,7l inhoud (Kipor)). Maar wat is dan wel bruikbaar? Als u alleen maar een koelkastje heeft, een TV en een paar lampjes, dan zou een methanol brandstofcel uitkomst kunnen bieden (https://www.nkc.nl/advies/techniek/stroomvoorziening-brandstofcel/). Deze zijn volledig stil en zijn gemaakt om een accu bij te laden. Het systeem werkt dus op laagspanning, dus voor 230V heeft u een losse wisselrichter / inverter nodig. Hetzelfde kan bereikt worden met goede zonnecellen, maar zijn groot om dat vermogen te halen. Maar als u langdurig echt grote vermogens nodig heeft (langer dan alleen op de avond en pieken die echt hoog zijn), dan zijn er grotere aggregaten die veelal op LPG of diesel lopen en een stuk rustiger zijn. LPG stinkt veel minder. Maar er blijft een gezoem hoorbaar tot op een behoorlijke afstand. Als er iemand met een tentje naast u staat, zal hij/zij niet blij zijn met deze constante “brom”. Op een boot is dat minder snel een probleem. Ook zijn er geïsoleerde kasten die over een aggregaat geplaatst kunnen worden. Daar kan zelfs een kleine aggregaat nog redelijk stil mee gemaakt worden. Maar niet fluisterstil. Dus het antwoord is niet eenvoudig. Het hangt van de situatie af: alleen laag vermogen? Een accu oplossing met zonnecel of brandstofcel. Landurig hoog vermogen: een geïsoleerde aggregaat met grote tank en goede uitlaatdemper en dan nog de buren niet te dicht naast u. Of een combinatie van deze twee; kortstondig kan er veel meer gepermitteerd worden. Even veel vermogen nodig voor een pomp, werkzaamheden, of noem maar wat, dan is een klein aggregaatje heel handig! De link die ik een paar zinnen terug gaf bevat heel veel informatie, ook over andere oplossingen. Ik ken het bedrijf niet, maar kwam er met wat Googlen op uit. Op Google is nog veel meer info te vinden, als u wat hierboven genoemde termen invoert. Succes!

  16. Beste,

    Proficiat voor deze mooie uiteenzetting.
    Vorige jaar heb ik alles bekeken en gelezen en ben nu toe aan een dergelijk toestel, ik heb gelezen en gezien dat het geen probleem geeft om gevoelige/zware toestellen op aan te sluiten.
    Daarbij zou ik een IG2000 aanschaffen die voor mij voldoende is maar heb nog één enkele vraag voor aankoop en dit is de duurzaamheid van het toestel, uw uiteenzetting is nu reeds enkele jaren geleden en denk dat u de duurzaamheid hebt kunnen beoordelen en die wil ik graag van u horen.

    Dank bij voorbaat.

    Marc.

  17. Jonge, jonge,

    Wat een lovende reacties allemaal.
    Ik heb afgelopen jaar 6 van die dingen kado gekregen, van watersportkennissen zo links en rechts. alle 6 kapot, het “inverter” deel.(kun jij wel even repareren…), liggen inmiddels bij ’t oudijzer…
    Bij een poging om dit ingegoten blok electronica te bestellen, de reactie van Ferm (importeur), “meneer, zo’n blok kost zeshonderd euro, daar heb je ook een compleet nieuwe generator voor”.
    Overigens; waarom die inverters kapot waren, overbelasting.
    Belast de generator langer als een half uur met meer als 60% van zijn opgegeven nominaal vermogen – module kapot, oververhit.
    zet daarom deze machine dan ook nooit in een extra geluiddempende kast.
    en belast je de machine met meer als het maximum vermogen, bijvoorbeeld bij de “inrush” van een electrische klokpomp of slijptol, electonica direct kapot.
    De Kipor haalt het niet bij de Honda, en ook op het gebied van QRM is de honda vele malen beter ontstoord, Ik ben luisteramateur.
    Alle (nog) draaiende Kipor exemplaren die ik ken en die al wat langer in gebruik zijn
    zijn vergeleken met mijn Honda EU10 (8 jaar oud, en bijna dagelijks gebruik) zijn maar lawaaige rammelkasten, die aan alle kanten olie (krukaskeerringen) lekken.
    En de prijs van de Honda?
    Een tip; Niet bij de watersportwinkel kopen!
    Ik heb mijn Honda (EU10) indertijd gekocht bij Lasaulec, en wel voor 625 euro inclusief BTW (zonder verdere korting.)

    Ik nooit zo’n (chinese imitatie) ding.
    Anne Siersma

    • Jammer dat je die 6 machines niet meer hebt. Ik denk dat menigeen er nog een goed bedrag voor had willen neerleggen voor de onderdelen. Voor zover ik kan zien, is Ferm niet de importeur. De inverter is al te vinden (Kipor DU20) voor iets meer dan €200,- ex btw. Ik heb het gevoel dat je hele andere machines hebt gehad. Lasaulec is een groothandel en levert niet aan particulieren. De EU10 (die maar 900W continue kan doen, ipv 1600W) kost gemiddeld €1050,-. Bij Lasaulec is die op dit moment €895,- EX btw. Dus inclusief BTW nog iets meer dan bij anderen. Ik heb deze IG2000 langdurig getest met 500W belasting, maar dat is nog niet die 60% die jij opgeeft. Dan zou ik rond een kilowatt continue moeten afnemen en daar heb ik momenteel even geen voorzieningen voor. Dat is trouwens al meer dan je EU10 maximaal kan doen.

      Mocht iemand mij een defecte Kipor cadeau willen doen, dan houd ik mij aanbevolen! Ik weet bijna zeker dat er geen reactie op komt.

      • Bij mijn evenementen meet ik altijd hoeveel stroom ik trek. Dat stem ik dan af op ongeveer 1600 watt, en doe dat rustig 8 uur achter elkaar. Nooit problemen mee.

        Misschien verward Anne het merk Kipor met het merk Benson, want dat is wel rommel (ik had een IG2000 look-a-like, met inderdaad een opgerookte inverter).

        Mvg, Mathieu Klein Breteler

  18. Kipor 2000
    Super machine, ik ben dikwijls met een collega onderweg met de caravan. De collega met een Honda contra mijn Kipor!!!!!! Dus na ettelijke jaren samen te draaien zijn Honda krukas problemen, versus Kipor die nog steeds als de eerste dag zijn werk doet. En wat betreft inverters die stuk zijn ! opletten dat niet je hele verbruikers aanstaan bij het inpluggen of starten
    Jongens het enige wat zich vermeerderd als je het deelt is kennis

    • Goed te horen Walter! Bedankt voor het delen van je ervaring. Nog een leuk detail die ik niet in mijn test heb genoemd: De inverter van Kipor (en ik denk trouwens ook wel van andere gerenommeerde merken) wacht even met inschakelen na het aantrekken van de motor, totdat de motorregeling zich gestabiliseerd heeft. De 230V uitgang wordt dus vertraagd ingeschakeld, omdat dit het starten van de motor zou kunnen belemmeren en omdat de uitgangsspanning dan nog niet voldoende gestabiliseerd zou kunnen zijn. Pas als er netjes 230V beschikbaar is, dan wordt de uitgang ingeschakeld. Dat duurt een seconde of twee na het starten. Dat is een mooie bescherming. Ik zal dat nog even opnemen in de hoofdtekst.

  19. tof forum, hoeveel uur draait de kipor bij volle tank voor het alleen opladen van mijn 2 woonbatterijen in de camper langs de 230v aansluiting en is het lawaai van de 2600 minder dan de 2000
    hoelang zou het duren om 2 x 95A/H batterijen te vullen als deze voor 50% leeg zijn

    • Hallo Ronny,

      Ongeveer 8 uur denk ik op één tank. De 2600 zal denk ik niet heel anders zijn qua herrie. Vooral de kleinere 1000W versie draait op een hoger toerental.

      Het laden kan het het beste doen door een echte acculader op de 230V uitgang aan te sluiten. Dus niet de 12V uitgang pakken op de aggregaat, want die is slechts bedoeld om even een lege accu wat lading te geven. Er zit geen laadmanagement in en dat kan op den duur overladen tot gevolg hebben. De uitgangsspanning zal dan te ver oplopen (ik denk tot 17V) en dat vinden je accu’s niet fijn.

      Hoe lang het opladen duurt op de acculader op de 230V aansluiting, hangt af van die oplader. De aggregaat kan tot 1600W continue leveren en dat zal die oplader niet snel vragen.

  20. Hallo ik heb een kipor ig2000 van 4 jaar oud en deze nu heeft 1 jaar stil gestaan. Na behoorlijk wat trekken sloeg hij weer aan en hij loop netjes. Alleen nu blijft bij een laag toerental het overbelast lampje branden en de hij geeft ook geen spanning af. Wat kan dit zijn en wat valt er aan te doen.

    • Hallo Henk,

      Ik ben niet bekend met die fout. Het lijkt of de elektronica in de beveiliging blijft staan, wat kan duiden op een defect. Naar mijn weten zit dit allemaal in de invertermodule ingebouwd. Mogelijk heeft uw leverancier hier wel vaker mee te maken gehad en kan hij beter vertellen wat er aan de hand kan zijn.

    • Bij een (echte) overbelasting wordt de uitgang spanningsloos geschakeld, maar zal de motor door blijven draaien. Het moeilijker starten kan te maken hebben met de langdurige stilstand, maar…. kan ook een relatie hebben met deze storing. (Over dit laatste straks meer.)

      De gebruiksaanwijzing geeft aan dat, als deze storing optreedt zodra je de generator start terwijl helemaal niets op is aangesloten, de generator ter reparatie bij een dealer dient te worden aangeboden.
      Voor de meeste mensen is dat de beste optie. De 230 volt van de generator is net zo gevaarlijk als de 230 volt van een het vaste elektriciteitsnet en wat de dynamo produceert valt ook niet meer onder het begrip “zwakstroom”.
      De elektronica van de inverter-module is ingegoten in kunst hars. Deze module is daardoor niet reparabel.

      In het werkplaatshandboek (Shop Manual) is beschreven hoe de fout te achterhalen.
      – Het stopcontact (wcd) op het front-paneel en de bedrading daarna toe dient als eerste te worden nagekeken.
      – Van de dynamo wordt de werking (lees spanningsafgifte) van de van de sub winding (winding = een draadspoel op de stator-plaat) en van de “hoofdstroom”-windingen (drie fasen dus drie windingen) tezamen met de bedrading daarvandaan naar de inverter-module gecontroleerd.
      Als hier geen fouten gevonden worden dan luidt de conclusie dat de inverter-module maar vervangen moet worden.

      Ben je een klein beetje handig dan kan je reparatie- of onderzoekskosten besparen.
      Begin met het controleren van de bedrading naar het frontpaneel / stopcontact. Is er vocht in het stopcontact gekomen? Is de isolatie van de bedrading beschadigd / doorgeschuurd / gesmolten / bekneld? Ongedierte enz..
      Controleer ook meteen de bedrading en de connectoren tussen de dynamo en de inverter-module.
      Soms is er bij de inverter-module (met het blote oog) te zien dat er een elco opengescheurd is of dat de bovenkant bol staat.

      Als het starten moeilijk ging omdat het aantrekken zwaarder ging dan normaal (kan eigenlijk veel meer oorzaken hebben) en de motor pas lekker loopt zodra het overbelastings-ledje oplicht, kan het zijn dat een sluiting in de module daar mee te maken heeft. Een kortsluiting trekt namelijk veel stroom. Hierdoor neemt de rolweerstand van de dynamo behoorlijk toe en dit remt de motor af.
      Het volgende testje is dan wellicht handig (met dank aan Mr. P. Noble).
      Verwijder de bougie. Trek aan het start-koord (met de benzinekraan dicht / motor-schakelaar op uit) en voel hoeveel kracht er nodig is om de motor rond te laten draaien. Trek hard (snel en herhaaldelijk), probeer zoveel mogelijk toeren te maken.
      Haal vervolgens de connector met de hoofd-windingen (en de sub-winding) los van de inverter-module en voel dan nogmaals hoeveel kracht het kost om de motor rond te draaien. Merk je dat er nu een remmende werking (bij snel rond draaien) verdwenen is, dan wijst dit in de richting van een sluiting in de inverter-module.
      Ook bij een inverter in goede staat zal er altijd wel enig verschil te merken zijn, maar het gaat er om, om vast te stellen of het een heel groot verschil is.

      N.B.:
      – Op internet ben ik alleen Engelstalige werkplaatshandboeken van Kipor tegengekomen voor de Amerikaanse markt. Niet alleen de uitgangsspanning van inverter-module is dan anders (120 volt i.p.v. 230 volt), maar ook de dynamo verschilt. De drie fasen windingen voor de stroomproductie zijn anders gedimensioneerd. De overige windingen op de stator-plaat (de sub-winding, de “12 volt”- winding en de winding voor de ontstekingsenergie) zijn wel hetzelfde.
      – Als er wisselspanningswaarde voor de drie fasen wordt vermeld voor de 120 volt-versie, dan ga je voor de 230 volt-uitvoering uit van ca. het dubbele. De weerstandswaarde van deze drie hoofd-wikkelingen zal m.i. circa vier keer hoger zijn.
      – Deze drie (hoofd-)wikkelingen zijn (binnenin de dynamo / op de stator-plaat) met elkaar verbonden (= “in ster” geschakeld); je meet dus steeds tussen twee uiteinden van twee windingen. Het werkplaatshandboek gaat hier ook van uit. In ieder geval moeten de meetwaarden voor elk van de drie mogelijke combinaties van twee windingen steeds (ongeveer) hetzelfde zijn.
      – Als de zijhelften van de behuizing losgenomen moeten worden erop letten dat het klemmetje onder de flap bij de brandstofdop niet weg schiet. Verder zal het platleggen van het apparaat gezeur kunnen geven als er olie via de carter-ontluchting het luchtfilter en / of de carburateur inloop. Dus eerst even de olie aftappen.

      (Bijgewerkt: 17-6-2015)

  21. Goede morgen,
    Ik ben op zoek naar een generator die ik kan inzetten bij een stroomstoring.
    Ik heb op mijn dak zonnepanelen waarvan de omvormer zonder probleem rechtsreeks op het stopcontact kan aansluiten.
    Zou dat ook met een aggregaat kunnen? Dan blijft de CV in elk geval draaien en hoef ik geen verlengsnoeren te leggen etc.
    Ik hoor graag of iemand dit weet.

    Groeten,

    Paul

  22. Op het moment dat het net down gaat worden je zonnepanelen ook automatisch losgekoppeld van het net. Dat is een beveiliging, en dat is maar goed ook!
    (ik heb ook zonnepanelen die via stekker in ‘het stopcontact’ werken)

    Stel je voor dat dit niet zo was, dan zou er nooit meer aan het net gewerkt kunnen worden omdat de zonnepanelen spanning op het net zetten.
    Als je echt bij een stroomstoring zelf je stroom wilt opwekken zul hier een veel duurdere oplossing voor moeten verzinnen.

  23. Hoi,

    Ik volg deze discussie al een tijdje omdat ik voor mijn proffessionele activiteit op zoek ben naar een Alternatief voor netstroom dat veel vermogen heeft en toch handig en draagbaar is.
    Dus kom ik bij de handgedragen agregaten terecht zoals de eu 20 van honda en de ig 2000 van kipor!
    Als ik de discussie goed heb gevolgd dan ben je voor langdurig en intensief gebruik het beste met de eu 20 van honda die je tevens parallel met elkaar kan verbinden zodat het vermogen verdubbeld wat voor mijn activiteit nodig zal zijn.
    Dit is niet mogelijk met de kipor ig 2000 dacht ik ?
    Is dit mogelijk met de ig 2600?

    grtz

  24. Hallo hr Tjalling,
    Ik heb een vraag, je hebt het erover om geen 12v aan te sluiten vanwege geen laadmanagement op de aggregaat, want die is slechts bedoeld om even een lege accu wat lading te geven en dat kan op den duur overladen tot gevolg hebben. De uitgangsspanning zal dan te ver oplopen (ik denk tot 17V) .
    Maar ik wil hem gebruiken om ook mijn hyperion lipo acculader te voorzien van stroom, deze kan een ingangsspanning hebben van 11v tot 26v.
    Heb je misschien gemeten wat de werkelijke 12v aansluiting geeft na een uurtje?

    • Beste Paul,

      De stroom voor deze z.g. 12V -uitgang komt van een aparte winding in de dynamo en het maximaal te leveren vermogen is beperkt. De huidige versie van de Kipor heeft daarom een overbelastingszekering van 5 Ampère op deze gelijkstroom-uitgang. Ik schat het vermogen ergens binnen het werkingsgebied op maximaal ca. 80 Watt kan komen, maar 5 A bij 12 V geeft 60 Watt. Veiligheidshalve kunt u maar beter van 60 Watt maximale )* belasting uitgaan.

      Ik ben bang dat uw Hyperion LiPo acculader meer vermogen vraagt (of kan vragen) dan deze ca. 60 Watt. Verder bevat uw lader elektronica om het laden van uw LiPo accu’s te managen. Die besturings-elektronica kan wellicht niet overweg de ongestabiliseerde spanning. Naast het gegeven dat de spanning geen vast ingestelde waarde heeft, is deze ook niet afgevlakt.

      Het beste is om een lader te nemen die op de 230V uitgang aangesloten kan worden. Die stroomuitgang kan 1600 Watt continu leveren. Een bijkomend voordeel is dan dat u dan de Smart Throttle Mode aan kunt zetten. Dit scheelt in geluid en brandstof. Het laadproces hoeft dan niet (of minder vaak) onderbroken te worden om bij te vullen.

      Met vr groet, Frans

      )* En waarschijnlijk kan dat ook niet langdurig. Zoek de grens s.v.p. niet op; een nieuwe stator-plaat voor de dynamo zal niet goedkoop zijn.

  25. Mijn ervaring met deze Kipor IG2600:
    In bezit sinds 2009 en wordt periodiek gebruikt op vakantielocatie (3×1 maand per jaar en dan ~2x p.w. ~3u per keer).
    Belangrijkste reden aanschaf: laag geluidsniveau! En dat is waar gebleken.

    Bij het allereerste keer dat ik de generator aantrok, brak het trekkoord. Openmaken was een hele toer omdat een van bouten in het handvat muurvast zat en ik die moest uitboren. Gelukkig had ik een oplaadbare boormachine via mijn zonnepaneelinstallatie, want ik zat in de middle-of-nowhere zonder stroom. Het demonteren is een klusje dat je vaker moet doen om de boel weer netjes terug te kunnen zetten. Door de compacte bouw hangt de benzinetank en elektronica in rubberophangdopjes die er makkelijk uitvallen. Na opnieuw het trekkoord gewikkeld te hebben en bevestigd te hebben, werkte het allemaal, totdat … de veer in het oprol mechanisme uit de plastic bevestiging schoot. E.e.a bleek onherstelbaar beschadigd. Generator werd door de leverancier perfekt gerepareerd met nieuw oprolmechanisme. Daarna nooit meer problemen gehad met het trekkoord en mechanisme. Alleen de koerier had de generator op zijn kop bij mij thuis afgeleverd, dus zat de hele boel onder de olie………

    In de “smart” throttle stand is het geluidsniveau echt zeer goed acceptabel laag. Het gebruik van b.v. een boormachine (600W) of betonmolen (150W) is dan echt prettig.
    We hebben de generator meestal voor de wasmachine gebruikt (~2300W). Dat gaat op zich wel zolang de wasmachine niet verwarmt (~2000W) in de “smart”-throttle stand. Als de wasmachine gaat verwarmen slaat de generator af. De generator kan dat vermogen niet snel genoeg leveren. Het gaat wel als de “smart”-throttle is uitgeschakeld, maar dan moet de bougie echt op-en-top zijn, ofwel even goed schoongemaakt. Dat deed ik dan ook, door een schuurpapiertje langs het contactpunt te halen (na langere periode van stilstand van ~3 maanden). Nadat de wasmachine verwarmd had, zette ik de generator weer in de “smart”-throttle stand om brandstof te sparen en vanwege het geluidsniveau.

    Het verhaal over het vele keren aantrekken, is waar, bij de eerste keer na lange stilstand. Daarna is het een kwestie van gevoel, want in de “start”-stand verzuip je hem gauw.

    Ik heb de generator in een betonnenhokje geplaatst met voldoende lucht toevoer en met uitlaat om in de “smart”-throttle stand “uit” op mijn vakantielocatie nog een acceptabel geluidsniveau te hebben.

    De generator is versleepbaar, maar toch net ietwat zwaar. Voor olie verversen gebruik ik een kunstofbuisje buis van 26 mm diameter om geknoei bij de aftap te voorkomen.

    Voor wat lagere belastingen <~1500W prima generator. Voor hogere belastingen die opeens worden ingeschakeld heeft de generator het moeilijk. Voor een wasmachine is deze generator eigenlijk niet geschikt.

    Recent een Honda EU65i aangeschaft. Wel stuk duurder, maar met nog lager geluidsniveau. En deze kan wasmachine gemakkelijk aan. En met startmotor en accu!

    • Hallo Henk,

      Bedankt voor de waardevolle reactie. Zeer interessant en bijzonder dat de Kipor zich nog zo laat belasten. Heel mooi!

      En die Honda die je nu hebt is wel een hele mooie machine hoor. Prachtig. Beetje andere klasse wel :) Met 6,5kW kom je dan niet snel te kort.

  26. Geachte heer Tjalling,

    Ik ben voornemens een ig 2000 aan te schaffen en m.n situatie is als volgt, ik heb een foodtruck en aan boord 2 waeco coolmatic cd 30 koelladen met 2 omvormers mps 35 gebruil 2x 40 watt,verder een magnetron van 1000 watt en een hotpot van 400 watt, . tot op heden gebruik ik stroom van de evenementen.
    Nu ga ik ook naar evenementen toe waar geen stroomvoorzieningen zijn, de organisatie vraagt dan om een stil apparaat. Aangezien ik een leek ben over deze materie zou u dan mij kunnen adviseren of de ig 2000 hiervoor geschikt kan zijn.

    Met vriendelijke groet,
    Paul

    • Beste Paul,

      De Kipor maakt niet heel veel herrie, maar het zou bijvoorbeeld in een rustige omgeving bij nacht wel storend kunnen zijn. Een grasmaaier maakt meer herrie, zo erg is het dus niet. Maar als u echt een stille generator wil, zult u een geïsoleerd model kunnen overwegen. Als deze ook nog lang moet kunnen lopen achter elkaar, zou u een diesel kunnen overwegen. Deze IG2000 moet om de paar uren bijgevuld worden.

      Voor kort (hooguit enkele uren achter elkaar) gebruik is de Kipor een prima apparaat die bovendien draagbaar is. Het is niet verstandig om al uw apparatuur tegelijk in te schakelen, want dat lijkt wel een beetje over de grens te gaan.

      U kunt bij twijfel het best eens bij een winkel langsgaan om een indruk te krijgen van het geluidsniveau.
      Succes!

  27. Hallo Tjalling,
    Wat een interessante uitwisseling van ervaringen allemaal. Ik overweeg ook om een type IG2600 Inverter aan te schaffen voor opvang van mogelijke stroom uitval in huis. Naar ik heb begrepen is het type met inverter met name geschikt voor gebruik van zowat alle apparatuur in huis echter zou juist de aansluiting van de c.v. ketel niet verstandig zijn i.v.m. mogelijke schade aan de printplaten en juist de c.v. ketel is zeker in de wintertijd nog al belangrijk om dan juist wel op het aggregaat in te schakelen. Ik las in één van de stukjes ook iets betreffende de c.v. over aarding. Is het probleem mogelijk op te lossen door het aggregaat te aarden aan b.v. de waterleiding welke uiteindelijk via het leidingnet ook weer met de c.v. verbonden is ?.
    Indien mogelijk graag een reactie.
    m.vr.gr. Bouma

    • Hallo,
      Bedankt voor uw bericht. Over het aansluiten op de CV ketel bij stroomuitval is mij wat meer duidelijk gemaakt door Frans. Maar of u problemen kan verwachten, is niet zo eenvoudig te zeggen. De ketels zijn verschillend en ook de aansluiting in de woning kan mogelijk wat anders wezen. Waar mogelijk problemen verwacht mee kunnen worden, is de ionisatiemeting van de ketel.

      Het aansluiten van de “randaarde” van de aggregaat heeft denk ik weinig zin, omdat deze dan nog steeds zwevend is. Zomaar een aardpen verbinden, of een aardpunt in de woning, is ook nog geen garantie op een goede werking. De relatie tussen de nul en de aarde is er dan nog steeds niet, in tegenstelling tot een energiecentrale. Door dan ook maar de aggregaat-nul met aarde te verbinden vind ik wat gewaagd.

      Verder is mijn kennis met betrekking tot sterkstroom beperkt. Mogelijk kunnen anderen hier nog een betere aanvulling op geven.

    • Generatorhandelaren willen een goede werking van een centrale verwarming (chauffage) niet garanderen i.v.m. zogenaamde “gevoelige” printplaten in de besturing van de verwarmingsinstallatie. Terwijl inverter-generatoren zoals de Kipor IG2000 en derg. juist een zeer nette spanning leveren.

      Maar eerst even een kleine mededeling. Ik ben geen verwarmingsmonteur en ook geen elektricien. Alles wat u hiermee doet is op eigen verantwoording.

      Zoals hierboven -bij eerder bijdragen- is aangegeven, levert de Kipor IG2000 een “zwevende” spanning.
      Ook bij veel andere kleine generatoren (< ca. 8.000VA) kan de uitgangsspanning
      "zwevend" zijn *). Dit is te vergelijken met het bekende scheerstopcontact dat in badkamers werd / wordt toegepast. Dit in tegenstelling tot de spanning van het vaste net, waarbij normaliter een echte "nul" aangeleverd wordt en de fase -ten opzichte van aarde- een spanning heeft van 230V.

      De c.v.-ketel gaat er niet stuk van een zwevend spannings-potentiaal. De ketel kan hooguit afslaan met een foutmelding.**)

      Voordat er ook maar gedacht wordt om iets te gaan doen (lees: te laten doen) zodat de generator zich gedraagt zoals de net-aansluiting, is het verstandiger om eerst te onderzoeken òf uw ketel voor dit fenomeen "gevoelig" is.

      Doe eerst navraag bij de fabrikant van uw verwarmingsinstallatie, of de 230V spanning aan aarde gerelateerd moet zijn. Deze informatie kan direct telefonisch gegeven worden als u het type (zie de info op de ketel) noemt.***)

      Eventueel kunt u uw ketel testen, om te zien hoe deze reageert op een stroombrom met een zwevend spannings- potentiaal. ****)

      Niet elke cv-ketel is "gevoelig". Mijn 3 jaar oude HR-ketel had in een test-situatie geen probleem met een zwevende spanning. Heeft u nog een ketel waar u zelf de waakvlam moet ontsteken en waarvan de elektronica niet heel veel meer doet dan het regelen van de nadraai-tijd van de pomp en derg., dan verwacht ik dat deze geen problemen heeft met een zwevende spanning. Maar garanderen kan ik dat natuurlijk niet.

      Ook ik wil niemand aanmoedigen om zo maar te experimenten met de bedrading tussen de generator en de cv-installatie. Het maken van een voorziening waarmee een (tijdelijke) fase-aarde-verbinding tot stand komt, is een klusje voor de vakman. De generator zelf, behoeft (dan) geen aanpassing. *****)

      Frans

      __________________________________________________________

      *)
      Velen achten dit voor het gebruik op locatie / buiten, wel zo veilig.

      **)
      1.
      Er zijn enkele (stookolie en gas) verwarmingsketels waar de vlamcontrole (ionisatiemeting) niet juist verloopt als de voedingsspanning geen relatie tot aardniveau heeft (zwevende spanning). Veiligheidshalve slaat de ketel dan af en geeft een storingsmelding.
      2.
      Zo’n vlamcontrole foutmelding (ionisatiemeting) kan een “vergrendelde” melding zijn. Dit is m.i het meest veilige ontwerp. Resetten door even de stekker uit het stopcontact (wcd) te trekken zal dan vermoedelijk niet helpen; u dient dan te resetten volgens de procedure die dan in de handleiding beschreven staat.

      ***)
      Deze vraag is voor fabrikanten en installateur geen vreemde vraag. Er zijn net-aansluitingen (geweest) die ook een zwevend potentiaal hebben / hadden. De problematiek hoort bij hen bekend te zijn.
      Als het antwoord is, dat bij een z.g. zwevend potentiaal / zwevend net een scheidingstransformator nodig is, dan wilt u die in principe NIET hebben bij gebruik van de generator; u bent immers al volledig gescheiden van elk ander stroom-net.
      Voorts is zo 'n transformator een dure oplossing, een "sluipverbruiker" en verhoogt ook nog eens de inschakel- stroom.
      Als u in de installatiehandleiding van de verwarmingsketel terug kunt vinden dat er een extra transformator nodig is als er geen 0 en 230V fase is maar een zwevend potentiaal, dan is uw vraag eigenlijk ook al beantwoord. (Zoek bij installatie van het elektrisch gedeelte. De hoofdstukken over water, gas- of olieleidingen en info over rookgasafvoerleidingen en derg. kunt u overslaan.)

      ****)
      U kunt b.v. een Kipor of Honda inverter-generator voor een dag(-deel) huren. Testen is ook mogelijk, met behulp van een (flinke) scheidingstransformator. Een badkamer scheerwandcontactdoos is hiervoor te licht uitgevoerd. Wellicht heeft u bekenden, familieleden of buren die zo'n ding (nog) hebben. Ze werden / worden veelal gebruikt door reparateurs van elektronica. In het tijdperk van dat de radio- en TV-toestellen met buizen werkten, werden ze om veiligheidsreden zeer vaak gebruikt. Vertel er wel bij wat u erop wilt aansluiten zodat de eigenaar kan beoordelen of zijn exemplaar voldoende vermogen aan kan. (Elektrisch vermogen van de ketel / inschakelpiek). Hij (of zij) kan u dan ook uitleggen hoe u de test opstelling dient aan te sluiten of u daarbij helpen.

      *****)
      WAARSCHUWING:
      Niet elke inverter is op dezelfde manier opgebouwd.
      Maak NOOIT zo’n verbinding (zonder gebruik te maken van een scheidingstrafo) bij zo’n goedkope LOSSE gemodificeerde sinus inverter die bedoeld is om van een 12 volts accu-spanning een 230V wisselspanning te maken. Er kunnen dan hele nare dingen gebeuren. Raadpleeg de handleiding, fabrikant / importeur / dealer dan wel schema.

  28. Hoi.
    Ik heb een gebruikte 2600 gekocht van 5 jaar oud. Tijdens de verkoop bleek dat de smart trottle niet reageerde als er wordt geschakeld tussen smart en off. De generator geeft even een hobbel maar gaat verder op hetzelfde toerental. De prijs was leuk en de generator geeft een keurige 230 volt 49.99 Hz spanning. Hij is goed te belasten en verhoogt keurig het toerental als hij zwaarder wordt belast. Alleen er is geen verschil tussen Smart en off. Ik heb het schakelaartje doorgemeten. Dat is goed. De twee rode draden verdwijnen in de keurig ingelakte print en zonder verdere demontage kan ik niet zien of hier nog componenten defect zijn. Heb je je nog verdiept in de schakeling en de werking van de print?

    • Nee, dat heb ik helaas niet. Zo te lezen draait je generator nu standaard in Throttle mode, want het toerental zou anders niet zo heel erg variabel wezen. In normal (off) mode hoor je heus wel dat de belasting wordt aangelegd en dat de servoregeling het motor-toerental probeert te stabiliseren, maar in throttle zakt bovendien het toerental ook nog eens extra als de belasting laag is, of ontbreekt. Als je niet heel snel wisselende belastingen gebruikt, dan zul je de normal mode niet zo snel missen. Mogelijk heeft een lezer nog suggesties waar je eventueel eens naar kan kijken. Ik heb mijn machine niet van binnen onderzocht.

    • Robin,
      Je zoekt de fout in de besturingselektronica. Uit je verhaal leid ik af dat een (afstel-)fout van de carburateur een mogelijke oorzaak is.
      1. Als de motor uit is -vóór het starten- hoort de gasklep volledig open te staan. Zodra de motor aanslaat regelt de besturing de gasklep terug naar de stationair-positie. Jouw generator start goed en draait niet “vol gas”.
      2. Bij belasten van de generator wordt het toerental opgeregeld.
      3. De elektronica reageert op omschakelen van de Smart Throttle Switch.
      ==> De stappenmotor werk en wordt ook daadwerkelijk aangestuurd door de elektronica.

      Na lezing van het onderstaande kan je zelf eenvoudig testen of je de fout in de besturing moet zoeken of in de carburateur.

      Boven de (separate) stationair-sproeier, is een stelschroef. Hiermee wordt de “vrije slag” afgesteld tussen het stappenmotortje en de gasklep-bediening. (Het “normale” stationaire toerental wordt op een andere plek geregeld).

      Mogelijk is er ooit aan de carburateur gewerkt (gereinigd). Hopelijk is de sproeier-doorlaat van de stationair-sproeier hierdoor (ook) niet “opgeruimd”. Om de stationair-sproeier te demonteren moet eerst bovengenoemde stelschroef verwijderd worden.

      Het is ook niet uit te sluiten dat deze stelschroef is in-/op-gedraaid door de verkoper, om onregelmatig stationair lopen bij een (iets) vervuilde carburateur te verhelpen.

      Bij warme motor en de Smart Throttle mode aan, en zonder aangesloten verbruikers, behoort de motor netjes stationair te lopen, als de stelschroef (nagenoeg) geheel zou zijn uitgedraaid!
      Voorwaarde is dan wel dat de carburateur schoon is en verder goed functioneert.
      Om de “vrije slag” weer goed af te stellen dien je deze stelschroef rustig in te draaien tot het punt waarop het toerental wil toenemen. Draai de schroef dan iets meer dan een halve slag (3/5-de slag) terug.

      Ben je niet geheel zeker van je zaak, verstel dan niets, of tel de het aantal slagen, zodat je de oorspronkelijke stand terug kan vinden.

      Volgens de service documentatie bedraagt het toerental bij de IG2600 :
      Smart Throttle mode aan 3200 t/min (± 100 rpm en
      Smart Throttle mode uit 4300 t/min (± 100 rpm).

      ==>Dus bij een goed afgestelde schone carburateur en warme motor en de Smart Throttle schakelaar aan en zonder aangesloten belasting, hoort het toerental niet terug te lopen als je dan de stelschroef verder uitdraait!
      Gebeurt dit wel, dan is de afstelling niet goed en moet het eigenlijke onderliggend probleem, namelijk het reinigen van de carburateur aangepakt worden.

      Om een indruk te geven hoe de stationair-sproeier eruit ziet, hieronder een link naar een YouTube-filmpje waar je kan zien hoe je de stationair-sproeier bij een Honda EU 10i gereinigd wordt.
      Weliswaar is de demontage van het luchtfilter enz. niet exact zoals bij een IG2600, maar het verschaft enig inzicht.
      Gebruik voor het doorprikken geen stalen naald en derg., maar een liever een koperdraadje uit een stukje elektriciteitsdraad (of zo iets) en een geschikt oplos- / reinigingsmiddel (Zie Google).

      https://www.youtube.com/watch?v=HbtsMGDX7Q8

      Als je dan toch de carburateur nader bekijkt, controleer dan of het beruchte veertje tussen het stappenmotortje een het gas-handeltje nog aanwezig is. Dit veertje wil nogal eens wegspringen bij demontage en / of montage van de stappenmotor.

      Bijgewerkt:29-5-2015

      • Bedankt voor de duidelijke uitleg Frans en Tjalling voor je reactie. Ik ga hiermee aan de slag. Ik heb wel wat ervaring met motoren en begrijp het reinigen van een carburateur. Echter beter eerst even vragen voordat je alles geheel uit elkaar haalt en tegen verrassingen aanloopt. Ik was er idd wel vanuit gegaan dat de storing in de elektronica zat en had de carburateur nog even buiten beschouwing gelaten. De vorige eigenaar gaf aan dat hij een bepaalde oplossing in de benzine gebruikte om de carb. schoon te houden. Toch even meer aandacht naar het motortje. De extra tips zijn zeer welkom.

        Tijdens gebruik had ik later eigenlijk het idee dat het toerental lager werd als ik er een belasting in de vorm van een grasmaaier 1200 watt op aansloot.

        Schoonmaken en inspecteren wordt stap 1.
        Nieuwe brandstof in de vorm van Aspen wordt stap 2.

        Daarna zal ik mijn bevindingen weer posten.

        Vriendelijke groet,
        Robin de Jong

        • De opgave van de toerentallen hierboven, overgeschreven vanuit een Amerikaans /Engels werkplaatshandboek voor de IG2600, kunnen niet juist zijn; het maximale toerental onbelast voor deze generator bedraagt namelijk 3600 rpm.
          Er zitten wel meer foutjes in het werkplaatshandboeken (Service Manuals) die vond op internet.
          In die van de IG2000 en de IG2600 b.v. blijkt de afbeelding van de inverter-unit steeds die van de IG1000 te zijn. Slordige vertalingen dus. De juiste afbeeldingen zijn weer wel te zien in de “BreakDown”- overzichten.

  29. Ik heb een Kipor 2000 nu 7 jaar in gebruik aan boord. In combinatie met een victron Multiplus 70/1600. Dit is een combi acculader/inverter.
    Accu capaciteit totaal 500 amp. De generatie wordt ingezet 25-30% ontlading. Dit is drie dagen vrij liggen. Smart throttle aan. Draaitijd generator ongeveer 3 uur. Tot nu toe zeer tevreden over deze combi.

  30. Hallo,
    onder het mom van “kijk jij er eens naar” heb ik een Kipor IG2000 van mijn zoon, die niet wil starten. Handelaar kan/wil niets doen of weet het ook niet. Kipor is plm. 3 jr. oud, heeft echter nog maar 5 of 6 keer gedraaid om energie te leveren voor wat gereedschap als boorhamer en beitel (soort kango dus). Zonder probleem overigens, ook bij de laatste keer geen bijzonderheden. Startpoging met starthulp geeft geen enkele reactie. Bougie vonkt wel maar volgens handelaar onvoldoende.
    Ben op internet wel als mogelijke oorzaak een oliepeilsensor tegen gekomen, die dan doorverbonden zou kunnen worden, maar verder eigenlijk niets. Op deze informatieve site dan na. Weet nu dat er ook ergens een servicemanual te vinden moet zijn. Wellicht heeft u nog wat suggesties voordat ik de boel ga openschroeven.

    Alvast bedankt voor uw reactie!
    Adrie

  31. Hoi Tjalling

    Heb kipor IG1000 nu +- 4 a 5 jaar heeft in totaal nog 10 uur gedraaid,
    zal van het stilstaan olie zijn gaan lekken.
    Is dit zelf te verhelpen, of wordt het opsturen? en waarna toe ?

    Vr Gr Marc

  32. Hallo Marc,

    Weet u zeker dat de generator tijdens opslag en / of vervoer (altijd!) rechtopstaand is gebleven? Als de generator plat gelegd wordt of onderstboven gehouden wordt, kan er olie via de carterontluchting in het luchtfilterhuis (en eventueel ook in de carburateur) lopen.
    Hoewel het luchtfiltermateriaal met wat (motorolie) vet en plakkerig gehouden dient te worden, hoort er geen olie uit het luchtfilterhuis te druppelen.
    Rechtopstaand zal er onder normale omstandigheden geen olie in de carburateur terechtkomen. ;>)

    Dit is ook de reden dat de generator door de fabriek zonder olie afgeleverd wordt en dat de gebruiksaanwijzing voorschrijft dat men voor het legen van de benzinetank een pompje moet gebruiken.
    (N.B.: Het uitgieten van de benzine kan wel, maar dan moet je weten waarde opening van de carterontluchting zit! En dat doe je dit natuurlijk geheel op eigen risico.)

    Dus mijn advies is:
    Kijk eerst eens of er olie resten in de carburateur (vooraan bij de coke klep) te vinden zijn en / of er wel erg veel olie zit in het filtermateriaal.

    Als dit het geval is, is mogelijk de schade beperkt.
    Mocht de carburateur door de olie vervuild zijn, ga dan niet zo maar eens wat proberen. Het is dan beter om de documentatie / instructies van “dat andere merkt” te volgen. (Er zijn hier een paar kleine valkuiltjes, zoals wegspringende veertjes, zeer kleine kanaaltjes.)

    Frans

  33. Hoi Tjalling en Frans
    Bedankt voor de informatie.
    Frans,ik zal de carburateur eens nakijken ,voor zover ik weet heeft hij altijd recht gestaan.
    Er werd mijn ook vertelt dat het de vulringtje onder de aftapbout vergaan kon zijn ?
    zal dat ook eens nakijken .

    Vr Gr Marc

  34. hallo,

    voor een kennis ben ik een 2600 aan het nakijken, hij rookt heel erg en heeft heel veel carter druk, na demontage van het hele ding is te zien dat de uitlaat klep niet goed sluit en waarschijnlijk de oorzaak is(mocht je foto`s willen kan ik maken van het gedemonteerde blok)

    is er een dealer die deze kleppen op voorraad heeft ?, bij demontage is helaas ook van de drijfstang een deel afgebroken wat uitsteekt ( lijkt op ond nr 11245 van honda) kan dit onderdeel niet vinden in losse verkoop , mischien iemand een idee ?

    mvg dennis

  35. Hallo Dennis,

    Het afgebroken onderdeeltje dat onderop het big end hoort, zorgt (samen met het kunststof tandwieltje met de kleine vleugeltjes) voor het rondspatten van de olie. Het is een essentieel onderdeel. Er is namelijk geen oliepomp.

    Helaas kan ik uw vraag welke dealer onderdelen kan en wil verkopen en / of Honda onderdelen ook passen, niet beantwoorden. Wellicht kunt u navraag doen bij de importeur (Eurom / Euromac BV te Genemuiden).

    Met vriendelijke groet, Frans

  36. Ik heb een Load Up LB800I Generator

    Alleen hij start slecht, alleen als de Bougie is schoon gemaakt dan start hij gelijk zet ik hem uit dan krijg ik hem niet aan tot ik weer de Bougie heb schoon gemaakt.
    Ook als hij start lever hij geen spanning en er branden ook geen lapjes op de voor kant.

    En waar kan ik hem laten service in de omgeving van Geldermalsen.

    Wie weet er raat????

    Gr.
    Erik vd Veen

  37. Probleem van het starten is opgelost. nu moet ik nog uitzoeken waarom hij geen spanning afgeeft.

    Waar moet ik het zoeken en hoe moet ik dit testen.

    Wie kan mij hier mee helpen aub.

    Gr.
    Erik vd Veen

  38. ik heb de kipor 2600 en deze loopt stroef en maakt 50% meer lawaai met de Aspen 4takt benzine en durft ook uitvallen ,ik gebruik deze voor mijn camper
    terug overgeschakelt naar gewone benzine en deze loopt nu zo als het moet, het enige nadeel nu is dat ik daar wel wat reukhinder van heb als ik deze na het draaien weg zet in de garage van de camper
    is hier een oplossing voor ?

  39. Beste Tjalling,

    Als je de Nul van een generator wilt aarden (dus geen Zwevend Net meer) voor b.v. cv-gebruik, dan is tussen Nulpunt en verbruikers(s) behalve een zekering ook een AardLekSchakelaar nodig, volgens NEN1006, NEN1010, CE, CvO/CBB 2006/87/eg/M10, RosR 2017, ISO10133 en ISO10297 is dat ook verplicht. Denk aan kinderen, verzekeringen en ongeval risico’s.

    Bij 3 Fasen moet het sterpunt immers ook verplicht genuld en geaard zijn. Als aarding een goede metalen aardpin (in grondwater), woningrandaarde, voertuigmassa, chassis of scheepsmotorfundering e.d. gebruiken.

    Een scheidingstrafo kan prima, als men er maar een neemt met een (zelfbouw) inschakelvertraging, en aan de secondaire uitgang uiteraard Nullen en Aarden inclusief zekering en AardLekSchakelaar. Met een goede zuivere sinus op 230 Vac en 50 Hz zou je dan geen problemen mogen verwachten, mits het gevraagde vermogen in Watts het maximaal leverbare vermogen niet overstijgt, rekening houdend met de soms zeer flinke inschakelpiekstromen.

    Gebruik bij voorkeur 2,5 mm2 of dikkere aders in verlengsnoeren bij grote vermogens over grotere afstanden van meer dan 10 meter, anders te veel verliezen.

    Anti-eiland bedrijf van zonnepaneel omvormers is bij net uitval te omzeilen door deze van het vaste net los te koppelen (groepszekering in merkast UIT, en eventueel via een scheidingstrafo tijdelijk aan een generator te hangen).

    De zonne-omvormer kan dan “syncen” op de 50 Hz sinus van de generator. Daarna kun je vitale spullen, zoals de cv, internetverbinding, vriezer, koelkast e.d. van spanning gaan voorzien. Het maximale vermogen is dat van de generator en de zonnepanelen samen, maar kan nartuurlijk flink fluctueren naar gelang de zon wel of niet fel schijnt.
    Enne als de generator stil valt (benzine op;-) dan eerste alles loskoppelen, dan de motor weer starten, en daarna pas weer alles aansluiten.

    Voor meer voorbeelden, zie mijn 123 ScheepsElectroSchema’s gratis voor prive gebruik op te halen:

    http://home.hccnet.nl/htg.derksen/Schepen/Electro.zip

    Nabouwen voor eigen rekening en risico. Selfsupporting zijn geeft een gaaf gevoel.
    Veel plezier ermee.
    Groet van Henri Derksen.

Een reactie plaatsen